Gezond 2006 voor Giorgio Armani
bezig met laden...
De Italiaanse modegroep Giorgio Armani heeft in 2006 een brutowinststijging van 19 procent naar €246 miljoen gerealiseerd. De geconsolideerde omzet steeg met 9 procent naar €1,5 miljard. Armani dankt de groei aan de gezonde verkoop van accessoires, sieraden en schoonheidsproducten. Volgens Armani vond de groei plaats in alle geografische gebieden, productlijnen en merken. Europa en Noord Amerika genoten een tweecijferige groei van respectievelijk 11 procent en 10 procent, gevolgd door het Verre Oosten met een groei van 9 procent. Sieraden presteerden als beste, met een stijging van 41 procent, gevolgd door brillen met 20 procent en horloges met 17 procent. Het kindermerk van de groep, Armani Junior, overtrof alle andere merken in de Armani-stal met 26 procent, terwijl het lifestylemerk A|X Armani Exchange met 17 procent groeide. In een persbericht zei oprichter en groepsvoorzitter Giorgio Armani dat A|X Armani Exchange verder zal worden uitgerold, ook in nieuwe markten zoals Brazilië, Indonesië en de Verenigde Arabisch Emiraten. Hij benadrukte ook de groei van de accessoiretak, waarvoor inmiddels een distributienetwerk van 1.100 verkooppunten is opgebouwd. Waheeda Ramautar, storemanager van Emporio Armani in Amsterdam, bevestigt dit bericht. “Er is de afgelopen paar jaar veel aandacht besteed aan de accessoirelijnen en dat is zeker merkbaar in de winkel. Vooral zonnebrillen en horloges doen het erg goed. Het assortiment is een mooie combinatie van klassiek en fashion , en spreekt daarom een brede doelgroep aan. Bovendien worden accessoires op meerdere verkooppunten verkocht. Het bereik is dus groot.†Armani wees ook op de kracht van de gelicenseerde producten “die nu profiteren van een succesvolle herpositionering in de markt†en het “versnelde retail expansieprogramma binnen de reis- en duty free sector.†In 2006 opende Armani 42 winkels, een combinatie van eigen winkels en franchisewinkels. Dit jaar is het bedrijf van plan ruim 50 nieuwe winkels te openen, waaronder de Tokyo Armani/Ginza Towers conceptstore, 25 A|X Armani Exchange winkels en 20 Emporio Armani winkels. De groep telt nu 392 filialen. Het bedrijf heeft goede verwachtingen voor 2007, dat sterk is begonnen. “Dit jaar vertoont dezelfde positieve beweging als 2006, met een stijging van 9 procent op jaarbasis van de groothandelorders voor najaar/winter 2007/8,†zei Armani.