• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Global woman slaat twee vliegen in één klap

Global woman slaat twee vliegen in één klap

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een ondernemer moet van goede huizen komen om nog iets te kunnen toevoegen aan alle 'groene' initiatieven die in de modebranche reeds genomen zijn. Lody Klement van Global Woman lijkt daarin te slagen. Met zijn collectie gericht op vrouwen van boven de 35 maakt hij een vertaalslag van twee belangrijke ontwikkelingen in de samenleving naar de modebranche. Nu moet die branche hem nog vinden.

Dat de modebranche sinds de film van Al Gore open staat voor alles wat 'groen' is, behoeft niet eens meer betoog. En dat de 'vergrijzing' eraan komt, is ook een thema dat al jaren speelt in politiek en media. Maar om beiden te combineren in een nieuw initiatief, dat is nog niet vaak gedaan. Toch ligt het voor de hand, vindt Klement, oprichter van Global Woman: "Vrouwen van boven de 35 krijgen te maken met een lichaam dat verandert. De kleding die ze tot die tijd droegen, zit vaak niet meer zo goed. Daarom hebben ze ontwerpen nodig met een andere pasvorm. Daarbij beginnen ze vaak bewuster te leven, met meer oog voor de wereld om zich heen. Dat bij elkaar opgeteld was mijn motivatie om te beginnen met een biologische kledinglijn."

Een goed idee, is één ding. De stappen die daarop volgen zijn echter vaak aanzienlijk ingewikkelder. En de slagingskans van het concept is daar wel voor een groot deel van afhankelijk. Het grootste probleem met een product dat nog niet bestaat, is dat het nog moet worden ontwikkeld.

En dat is precies waar Lody Klement zich de afgelopen tijd mee heeft beziggehouden: het selecteren van leveranciers van ecologische materialen: "De stoffen die wij verwerken zijn afkomstig uit Europa en gecertificeerd door de International Association Natural Textile Industry en vallen onder het Sustainable Textile Program van Control Union." Ook de productielocaties moesten aan specifieke eisen voldoen. Het atelier en de patroontekenaar bevinden zich in Nederland, de kleding wordt gemaakt in Polen.

De eerste collectie is inmiddels voltooid. Hoogmodisch is het niet, maar er zitten goede basics tussen. Vooral over de pantalons is Klement enthousiast: "Daar zijn nog weinig goede van op de markt voor onze doelgroep."

Nu de eerste stappen met succes volbracht zijn, is het zaak om genoeg geïnteresseerde klanten te vinden. Het voordeel is dat Klement al enige tijd actief is op de markt, waaronder in Duitsland. Zijn bedrijf in damesmode bestaat al sinds 2001 en maakt collecties onder private label voor diverse grootwinkelbedrijven, postorderbedrijven, internetwinkels en inkoopcombinaties. De eerste afspraken met Duitse postorderbedrijven en Nederlandse grootwinkelbedrijven zijn inmiddels al gemaakt. "Maar meer klanten zijn altijd welkom."

Klement denkt inmiddels namelijk alweer na over de volgende stap: "Ik wil er eigenlijk een systeem ontwikkelen waarbij mensen hun oude kledingstukken kunnen inleveren en dat we die recyclen. Maar daarvoor hebben we eerst een stevige basis van afnemers nodig. Nu is dat nog toekomstmuziek."

Global Woman