• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Goedkope Aziatische textiel populair op Oost-Europese markt

Goedkope Aziatische textiel populair op Oost-Europese markt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Aziatische winkeleigenaren zetten op jaarbasis twintig procent van hun producten af op de Tsjechische markt. Dat bleek uit een marktonderzoek dat werd uitgevoerd door Incoma Research. Uit de resultaten van het onderzoek kwam naar voren dat Aziatische handelaren in 2005 tot nu toe voor een waarde van 10 miljoen Tsjechische Kroon kleding en textiel verkochten. Retailproducten, waaronder schoenen, leverden zelfs 42 miljoen op. De meeste winkeleigenaren zijn Vietnamese immigranten die goedkope Aziatische en Chinese kleding verkopen. Tsjechische consumenten hebben steeds meer te besteden. Ze beschouwen winkelen meer en meer als een aangenaam tijdverdrijf. Ook in andere Oost-Europese landen is deze trend te bespeuren. Door de nabijheid van en aansluiting bij de EU worden consumenten in deze landen steeds prijs- en merkbewuster. Hoewel de Oost-Europese lage lonen landen, zoals Polen en Hongarije, lange tijd konden concurreren met de Aziatische kledingproductie, is de competitiviteit door de Chinese afschaffing van de quota in het geding geraakt. Dat bleek bijvoorbeeld al uit de plannen van het Poolse mannenkledingbedrijf Vistula SA om zijn productie te verplaatsen naar China.

Textiel