Goedkope ketens aan dure Champs-Elysées
bezig met laden...
De Champs-Elysées in Parijs wordt beschouwd als de mooiste en meest luxueuze winkelstraat ter wereld. Winkels van peperdure merken zoals Chanel en Louis Vuitton voeren hier echter al lang niet meer de boventoon. Op woensdag 25 oktober opent Adidas hier zijn grootste filiaal (1750 m²) tot nu toe en volgt daarmee in de voetsporen van Nike. Het aantal gangbare merken met een winkel aan de Champs-Elysées neemt hand over hand toe. Genoemde sportmerken zijn namelijk niet de eerste gangbare labels, die er worden verkocht. Zo is de Amerikaanse kledingketen Gap hier al geruime tijd aanwezig, evenals het Italiaanse Benetton en de Franse merken Celio en NafNaf. Het Spaanse Zara heeft zelfs twee filialen aan de Champs-Elysées en het Zweedse H&M wil hier in 2008 ook een winkel openen.
In de jaren '50 was de Champs-Elysées nog voorbehouden aan de meest chique boetieks van de stad. De democratisering van de winkelstraat blijkt onder meer een gevolg van de komst van de metro begin jaren '70. Dominique Rodet, woordvoerder van het Comité des Champs-Elysées zegt in het Franse modevakblad FashionMag dat je nu eenmaal niet alleen maar luxemerken kunt verkopen in een populaire winkelstraat. ”Er moet voor iedereen iets te winkelen zijn.” Ook het wereldkampioenschap voetbal van 1998, toen Frankrijk gastheer was van het toernooi, heeft grote verticale modeketens naar de hoofdstad getrokken. ”En die ketens blijven zich vermenigvuldigen.”
De huurprijzen zijn exorbitant hoog (tussen €6.000 en €10.000 per m²). Onlangs werd bekend dat de huurprijzen in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam het afgelopen jaar ongeveer gelijk zijn gebleven. Aan de Champs-Elysées daarentegen is de winkelhuur de afgelopen tien jaar verviervoudigd. Het is daarmee, na Causeway Bay in Hong Kong en 5th avenue in New York, de duurste winkelstraat ter wereld. Daar staat wel tegenover dat winkelketens ongelofelijk veel publiciteit krijgen als zij hier een filiaal openden en dat ook het aantal bezoekers onvergelijkbaar hoog is. Dagelijks wandelen 500.000 mensen over de Champs-Elysées, in het weekend loopt hun aantal zelfs op tot 850.000. Rodet: ”Over het algemeen boeken winkels hier de hoogste verkoopresultaten van hun groep.” Een woordvoerder van Adidas laat weten dat het merk verwacht dat hun winkel voor eind dit jaar door 150.000 mensen zal zijn bezocht.
Het grootste probleem van de Champs-Elysées is dat de kledingwinkels er op zondag de deuren gesloten moeten houden vanwege de verplichte zondagsrust voor werknemers. ”Het wordt hoog tijd dat wij daar dispensatie voor krijgen”, zegt Rodet.