Golfjunkie naar Hollywood
bezig met laden...
Het jonge Nederlandse golfkledingmerk Golfjunkie timmert ook internationaal aan de weg. Het merk dat vorig jaar is opgericht wordt inmiddels in Italië, Engeland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Oostenrijk verkocht. Begin juli staat Golfjunkie voor de tweede keer op de modevakbeurs Bread&Butter in Barcelona en meteen daarna voor het eerst op de grote sport en fashionbeurs Ispo in München, waar het tevens is genomineerd voor de Global Fashion Award. Binnenkort is het merk zelfs in de bioscoop te zien. Golfjunkie is namelijk benaderd voor de film 'Who's your Caddy' die eind juli in de VS in première gaat. Of de film ook in ons land te zien zal zijn is nog niet bekend.
"Een jaar geleden werden wij gebeld door een Amerikaans product placement bedrijf," vertelt Paul Hartog, oprichter en eigenaar van het merk. "Zij hebben ons via internet gevonden en toen monsters opgevraagd. Dat bureau doet ook veel voor golftoernooien met beroemdheden in Amerika en via heb gaan we misschien binnenkort twee bekende acteurs kleden: Ray Romano (Everybody loves Raymond) en Dennis Haysbert (24 en The Unit). "
Het achtergrondverhaal van Golfjunkie is eenvoudig. Hartog is gepassioneerd golfer en het kledingaanbod voor golfers sprak hem niet aan. Het was allemaal niet hip genoeg. De internetondernemer is opgegroeid in Veenendaal en was bevriend met de broer van modeontwerper Daryl van Wouw, bekend vanwege de op sport geïnspireerde streetwear die hij maakt. De twee gingen om de tafel zitten en het plan voor Golfjunkie was toen snel rond.
In maart 2006 werd de eerste collectie gelanceerd die alleen via internet werd verkocht. Twee uur nadat de internetwinkel online ging, kwam de eerste particuliere bestelling (uit Engeland) binnen. Inmiddels wordt het merk in Nederland bij ruim 50 winkels verkocht. Golfjunkie laat zich het liefst als 'rebels' omschrijven. Dat blijkt uit de naam, maar geldt ook voor de collecties. Hoewel alles aan de heersende kledingvoorschriften voldoet zoals die bij veel golfclubs worden gehanteerd, is het met de asymmetrische prints en felle kleuren toch anders en jong. In de zomercollectie zit bijvoorbeeld een soort voetbaljersey dat door het polokraagje toch geschikt is voor de golfbaan. Bij de broeken doet de stoere 'cargo pant' in klassiek ruitje het goed.
Eind vorig jaar kwam Golfjunkie met een kleine damescollectie op de markt, die net zo'n succes blijkt als de herenlijn. In 2008 gaat het merk het aantal collecties opschroeven van twee naar vier per jaar voor zowel dames als heren.