Golfjunkie
bezig met laden...
Golf is een van de snelst groeiende sporten. Het is inmiddels de vierde sport van Nederland en verwacht wordt dat ons land in 2010 ruim 300.000 golfers zal tellen. De belangstelling voor de golfsport blijkt vooral hard te groeien onder mannen tussen de 25 en 40 jaar. Zonder in een verhaal over de metro of überseksuele mannelijke doelgroep te verzanden, moet toch gemeld worden dat dit een groep is, die wat te besteden heeft en zich steeds zorgvuldiger en modieuzer is gaan kleden. Dat laatste is op de golfbaan niet altijd even makkelijk. Golf is namelijk bij uitstek een sport met traditionele kledingvoorschriften en de meeste golfkledingmerken gaan daar weinig vernieuwend mee om. Hoog tijd dus voor iets nieuws.
Het verhaal van het nieuwe kledingmerk Golfjunkie is betrekkelijk eenvoudig. Paul Hartog is een gepassioneerd golfer en het bestaande kledingaanbod voor golfers sprak hem niet aan. Het was hem allemaal niet hip genoeg. De meeste mensen zouden op zoek gaan naar een alternatief en iets anders aantrekken. Hartog is echter ondernemer, hij heeft een internetbedrijf, en zag een mogelijkheid. Laat diezelfde ondernemer nou zijn opgegroeid in Veenendaal en bevriend zijn met de broer van modeontwerper Daryl van Wouw. Van Wouw is een snel rijzende ster aan het ontwerpfirmament en ook nog eens bekend vanwege de op sport geïnspireerde streetwear die hij maakt. Hij fitnest, squasht en basketbalt zelf graag, maar golf rekende hij niet tot zijn favoriete bezigheden. Minder dan een jaar geleden gingen de twee om de tafel zitten en het klikte meteen. Van Wouw: "We merkten al snel dat we over veel dingen hetzelfde dachten. Paul's visie op het merk dat hij wilde beginnen en zijn toekomstplannen spraken mij aan. Bovendien werd mij alle vrijheid in ontwerpen geboden en dat is voor mij heel belangrijk." Hartog: "Daryl is vanaf het begin een belangrijk onderdeel van het concept. Juist zijn affiniteit met streetwear en zijn liefde voor sport wilden we naar golf vertalen om zo een lijn te maken die 'echte' golfkleding biedt, maar tevens een brutale knipoog geeft naar de traditionele kledij die je in golfshops ziet."
Voorschriften
Golfkleding moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het op veel golfbanen voorschrift dat spelers een shirt dragen met een kraagje. Een ronde hals of een hemdje is uit den boze en spijkerbroeken worden ook niet gewaardeerd. Daarnaast moet golfkleding natuurlijk voldoende bewegingsvrijheid bieden en tegen wisselende weersomstandigheden bestand zijn. Hoewel golf een zomersport is, is een regenbestendig jack in onze regionen geen overbodige luxe. Golfjunkie wil de mode van de straat naar de golfbaan vertalen en doet dat met dergelijke voorschriften in het achterhoofd. Van Wouw maakte een golfkledingcollectie waarin hij speelt met de traditionele golfruit. Hij blies hem op voor prints en heeft de ruit ook in de patronen voor de shirts en broeken verwerkt. Zijn poloshirt heeft een schuin ritsje en één van zijn golfbroeken een legerprint met een ruitmotief. Op de truien en petjes wordt het logo van het nieuwe merk sterk gecommuniceerd. Behalve met uiterlijke voorwaarden is natuurlijk ook met praktische zaken rekening gehouden. De broeken hebben lusjes om de T's op te bergen, die gebruikt worden bij de afslag en broekzakken zijn zo geplaatst, dat wanneer je er een golfbal in stopt die niet op een knie stoot.
Webshop
Nederland heeft ongeveer 130 golfshops en uiteraard is het de intentie dat Golfjunkie volgend jaar in een groot deel daarvan verkrijgbaar zal zijn. Met de verkoop van de eerste collectie is men iets te laat begonnen - "de inkoopbudgetten waren al verdeeld" - maar deze wordt nu sinds begin maart via de eigen webshop direct aan de consument verkocht. Daartoe heeft het nieuwe bedrijf een eigen voorraad laten produceren. De productie is grotendeels in Europa gedaan. "Het was natuurlijk goedkoper geweest om het in het Verre Oosten te laten maken, maar we werken nu met fabrikanten die bereid waren om een kleinere aantallen te produceren."
Twee uur nadat de internetwinkel van het merk online ging, kwam de eerste particuliere bestelling - uit Engeland - binnen. Golfjunkie richt zich met de webshop in eerste instantie op Europa en is nog op zoek naar agenten in het buitenland. Uiteindelijk wil men dat de verhouding directe verkoop versus groothandel op 50/50 komt. Hartog: "Marketing doen we voornamelijk via internet." En inderdaad wie verschillende Engelse en Nederlandse golfsites bezoekt komt de banner van het merk geregeld tegen. "Daarnaast gaan we adverteren in Golfpunk, een trendy Engels golfblad." In Nederland heeft Golfjunkie naar eigen zeggen weinig concurrentie te vrezen. Het Amerikaanse merk J Lindeberg, dat begin dit jaar een showroom heeft geopend in Amsterdam, brengt de trendy golflijn JLOC. Sportmerk Puma is een samenwerking met J Lindeberg aangegaan en heeft dit seizoen eveneens een golfkledinglijn op de markt gebracht die door het merk als "stylish and progressive" wordt omschreven. Buiten ons land zijn er meer modieuze golfmerken, maar volgens Hartog zijn in die collecties nog geen streetwear-invloeden te zien zoals bij zijn merk. "Het is meer fashion," zegt hij. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar de collectie van Puma dan is te zien dat daar voornamelijk technische stoffen voor zijn gebruikt, waardoor het erg sportief wordt. Wij gaan ervan uit dat je het niet alleen op de golfbaan moet kunnen dragen, maar dat het ook in het café niet misstaat." De collectie omvat nu elf verschillende shirts, vijf broeken (waaronder één bermuda), vier truien, vier jassen en vier petjes, maar kan nog flink worden uitgebreid met bijvoorbeeld accessoires als T's, tassen en schoenen.
Het doel van Golfjunkie is om binnen drie jaar tijd een internationaal golfmerk te zijn, met een mondiale distributie en Daryl van Wouw nog steeds als vaste ontwerper. Hartog ziet het modemerk Gsus, dat toevallig eveneens in Arnhem is begonnen, de plaats waar ook Golfjunkie het hoofdkantoor heeft, als voorbeeld. "Gsus is mede door de provocerende naam groot geworden. Golfjunkie maakt een zelfde reactie los. Mensen zijn eerst verbaasd over de merknaam, soms zelfs geschokt, maar èchte golfers herkennen zich erin. Voor hen is de sport een verslaving."