• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Gosha Rubchinskiy: Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden

Gosha Rubchinskiy: Een mannenmode ontwerper om in de gaten te houden

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De Russische mannenmode ontwerper Gosha Rubchinskiy staat vandaag de dag bekend om het herdefiniëren van wereldwijde culturele ideëen. Afkomstig uit de periferie, gebruikte hij zijn achtergrond door de jaren heen om een nieuwe subcultuur te creëren. Daarmee heeft hij de afgelopen jaren een rechtmatige plaats gekregen tussen streetwear-grootmachten als Supreme en Palace. Nu werkt hij samen met grote namen Stephen Jones, Adidas en Burberry.

“Zijn show was prachtig. In een geweldig gebouw. Zeer klein publiek om middernacht, geweldige mensen en veel energie - skateboarders, muzikanten. Maar met een rare spanning,” dat stelt Burberry-CEO Christopher Bailey over de modeshow van Gosha Rubchinskiy afgelopen week. Rubchinskiy toonde middels een catwalkpresentatie in St. Petersburg zijn nieuwste samenwerkingscollectie met het Britse modehuis, waar Bailey front row zat.

Gosha Rubchinskiy maakt collectie voor Burberry

Rubchinskiy, 33 jaar oud, ontwierp een collectie van acht mannenmode items, gericht op streetstyle en niet in lijn met het luxe karakter van het modehuis. De lijn bestaat onder andere uit een nieuwe interpretatie op de bekende Burberry trenchcoat. Gemaakt in een oversized vorm, wordt de jas aangevuld met shirts, een korte broek en hoeden die werden geïnspireerd door het voetbal. De collectie ligt in januari 2018 voor het eerst in de winkels.

A post shared by Burberry (@burberry) on

“Gosha nam contact met me op en vroeg of ik mee wilde werken. En omdat ik hou van wat hij doet, zei ik ja. Het was zo niet-strategisch en ongepland,” vertelt Bailey over de samenwerking. “Maar het ging eigenlijk moeiteloos.”

Gosha Rubchinskiy: creator van subculturen

Rubchinskiy begon zijn carrière negen jaar geleden met een allereerste catwalkshow in een sportstadion in Moskou. Tijdens de show, genaamd ‘Evil Empire’, werd sportkleding getoond met op de achtergrond ravemuziek uit de jaren ‘90. De modellen, jonge jongens, droegen gezichtsmaskers met spikes en sweatshirts met opdrukken die waren geïnspireerd op hardcore en death metal. De show gaf met bepaalde details een knipoog naar de Koude Oorlog en werd door de politieke statements volgens High Snobiety een bepalend moment voor de Russische jeugdcultuur. Die cultuur heeft Rubchinskiy door de jaren heen weten uit te bouwen, want inmiddels willen jongeren uit steden als New York, Tokyo en Parijs Russisch lijken.

Toen al was Rubchinskiy goed in het creëren van complexe en artistieke politieke statements. Dat stelt Pavel Milyakov, die destijds het beeldmateriaal voor Evil Empire maakte, aan High Snobiety. Alles deed er bij de collectie toe: van de locatie, tot de soundtrack en de beelden. “Voor mij was het hele spektakel speciaal omdat het nieuw, fris en ernstig was. En na al die jaren is het dat nog steeds. Niet alleen in de context van Moskou, maar wereldwijd en dat is zijn grote kracht,” aldus Milyakov.

Dat de collectie deel uitmaakte van de gaande culturele shift onder de opkomende generatie in Rusland, was duidelijk voor iedereen die destijds samenwerkte met Rubchinskiy, zo schrijft High Snobiety. “Ik heb Gosha ontmoet in 2007 of 2008 tijdens een straatfeest,” zegt Kirill Savchenkov, die de ontwerper hielp met de organisatie van de show. “We praatten over de crisis van cultuur en identiteit. Het was uniek dat dit duidelijk werd door het medium van kleding en we werkten met jongeren die zelf ook deel uitmaakten van deze shift.”

Adidas werkt samen met Gosha Rubchinskiy

Dat Rubchinskiy, die opgroeide in de Sovjet-maatschappij, voor zijn ontwerpen inspiratie haalt uit de val van het IJzeren Gordijn en de Russische straatcultuur, lijkt veel merken aan te spreken. Inmiddels heeft de ontwerper verschillende samenwerkingen op zijn naam staan, van Comme des Garcons, Palace en Supreme tot Burberry nu. Vorig jaar was hij tevens gastontwerper bij de 90ste editie van Pitti Uomo, waar hij een collectie presenteerde in een verlaten tabaksfabriek. Aan die collectie werkten merken als Fila, Superga en Kappa mee.

Deze week werd bovendien bekend dat Rubchinskiy opnieuw een samenwerking is aangegaan met Adidas. Het nieuws volgt op de eerste Adidas-collaboratie die eerder dit jaar werd gelanceerd tijdens Rubchinskiy’s catwalkshow in Kaliningrad, Rusland. De nieuwe samenwerkingscollectie, genaamd ‘Adidas Football x Gosha Rubchinskiy Season II’, is geïnspireerd op de Russische jeugdcultuur in de jaren ‘80 en ‘90, met bijzondere aandacht voor de rave scene.

“Door het werken met Adidas kan ik de jeugd van Rusland vieren. Door de vormgeving van mode die mijn visie uitdrukt, gecombineerd met het beste sportkledingmerk wereldwijd,” zei Rubchinskiy over de nieuwe samenwerking.

De collectie bevat onder andere een oversized trainingsjack, een geweven trainingsbroek en mouwloze tops. Enkele items bevatten opdrukken met de tekst ‘voetbal’ in het Cyrillisch. De lijn bestaat daarnaast uit schoenen en accessoires als sporttassen en waterflessen.

Naast de samenwerkingen, heeft Rubchinskiy zijn eigen gelijknamige mannenmodemerk. Dit wordt verkocht bij verschillende retailers wereldwijd. In Nederland bij Cowboys to Catwalk, Gorilli en Labels en in België bij Vier, Hunting and Collecting en Smets. Verder zijn de collecties ook online verkrijgbaar.

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Beeld: Burberry, Gosha Rubchinskiy Facebook

Adidas
Burberry
Gosha Rubchinskiy
MANNENMODE
Menswearcatwalkseason