Gratis personeel
bezig met laden...
Goed personeel is schaars. En schaarse zaken zijn gewild. Dus als een kledingmerk wil scoren bij zijn afnemers, zou het een goed idee zijn om gemotiveerd winkelpersoneel mee te leveren. Een van de eerste merken die dat begrepen heeft, is Gelco. Dit najaar ging het merk van start met een nieuw concept, dat afnemers niet alleen voorziet van kleding maar ook van personeel dat speciaal geschoold is om deze waar aan de man te brengen.
Dat de spanning op de Nederlandse arbeidsmarkt stijgt, staat als een paal boven water. Dit jaar neemt de werkgelegenheid volgens het CBS toe met 2,5 procent, de hoogste stijging sinds 1998. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vertaalt dit zich in 2008 in hogere loonstijgingen en een sneller groeiende inflatie. Het leveren van personeel aan winkels sluit dus goed aan bij de problematiek die speelt in deze tijd.
Voor het Duitse damesmodemerk Gelco was dat echter niet de reden om ondersteunend personeel aan klanten aan te bieden. Het bedrijf kwam op het idee personeel bij te leveren toen bleek dat de omzet in de Duitse warenhuizen Karstad en Kaufhoff steeg toen het eigen personeel daar werd ingezet. "Persoonlijke aandacht is heel belangrijk voor de groep die Gelco wil bereiken. Onze mensen weten precies hoe ze de Gelcoklant moeten benaderen." Niet alleen winkeliers kunnen op die manier dus profiteren van het Gelcopersoneel. Als blijkt dat de doorverkoop hoger wordt, heeft het merk daar zelf ook iets aan. Logisch, vindt Haanappel: "We willen uiteindelijk allemaal geld verdienen."
De uitvoering van het idee ligt iets genuanceerder dan het simpelweg leveren van personeel. Allereerst krijgt niet elke winkel die Gelco inkoopt de beschikking over gratis arbeidskrachten. De verkopers zijn voorbehouden aan de shop-in-shopformules, die Gelco heeft ingevoerd in verschillende damesmodezaken. Voorwaarde daarvoor is dat er een vloeroppervlak van veertig vierkante meter beschikbaar is. Het ondersteunende personeel wordt het eerste halfjaar geleverd voor acht uur per week, daarna nog voor vier uur. "We hebben een pool van verkooptalenten die erop zijn getraind om dit merk te verkopen. Om te zien hoe dat werkt, kan voor een verkoopteam informatief zijn en ook heel stimulerend", legt Saskia Haanappel -agent van Gelco- uit.
Ten slotte zijn de gratis verkoopkrachten onderdeel van een algeheel verkooppakket, waarbij ook een marge hoort van 3.0 en een financiële bijdrage voor de inbouw van shopmeubels. Afgelopen seizoen werd de Gelco shop-in-shopformule voor het eerst ingevoerd in Nederland, onder meer bij de drie damesmodezaken van Clous Mode. Omdat eigenaar P. Clous zelf niet veel tijd had om dieper op de zaak in te gaan, liet hij het bij een enthousiast: "Het werkt prima". Inmiddels zijn er zes zaken die gebruik maken van de personeelspool van Gelco. In 2008 zullen er meer volgen.