Greenpeace: ‘Consumenten moeten materialisme omarmen’

Kleding is tegenwoordig goedkoper en toegankelijker dan ooit, en daar heeft Greenpeace regelmatig iets op aan te merken. Met regelmaat schrijft de milieuorganisatie over de schadelijke praktijken die de kledingproductie met zich meebrengt. Ditmaal bekritiseert het iets heel anders, namelijk de circulaire economie die veel modebedrijven tegenwoordig ‘beweren te hanteren’. Men waardeert de kleding zelf niet meer genoeg, stelt het bedrijf.

In een rapport genaamd ‘Fashion at the crossroads’, dat deze week werd gepresenteerd in Milaan, pleit Greenpeace niet alleen voor een ‘vertraging van de modeindustrie’, maar gaat een stap verder door consumenten aan te bevelen weer ‘materialistisch te gaan denken’.

Greenpeace: “We waarderen kleding niet genoeg”

“Een circulaire economie is de nieuwste meme die in de hele EU en wereld wordt gebruikt, maar achter dit mooie begrip ligt de fantasie van de industrie dat circulariteit een materieel intensief probleem kan oplossen; het verkopen van beloftes van 100 procent herbruikbaarheid die waarschijnlijk niet uitkomen,” stelt Chiara Champione, senior strategist van Greenpeace Italy.

Materialisme betekent meestal de neiging om de waarde van materiële bezittingen bovenaan te stellen, maar dat is niet helemaal wat Greenpeace bedoelt. De organisatie beschrijft de term als “een overstap van het idee van een consumentenmaatschappij waarin materiaal weinig uitmaakt, naar een werkelijke materiële samenleving waarin materialen worden gekoesterd”. In andere woorden: we zijn niet materialistisch genoeg in hoe we kleding waarderen.

Dat betekent volgens Greenpeace echter niet dat een circulaire aanpak niet belangrijk is. Door het langzamere tempo van de industrie heeft de H&M Foundation samen met het Hong Kong Research Institute of Textile and Apparel naar eigen zeggen een doorbraak gerealiseerd in het scheiden van polyester en katoen in gemengde stoffen, wat eerder een groot struikelblok in de industrie was. “Het idee van de circulaire economie is geweldig,” stelt de organisatie dan ook. Want, zo zegt Champione, verbruik zonder consumptie zou zo mogelijk moeten zijn.

“Ons doel was om een kritische reactie te geven op de ‘ongemeten circulaire economie’ benadering die momenteel wordt verspreid door een aantal grote merken,” vult Champione aan. De industrie moet volgens de organisatie in de toekomst serieuzer met de term omgaan. “De toekomst is gebaseerd op het grotere gebruik van milieuvriendelijk polyester en streeft naar groei door materieel verbruik, zonder overproductie, oververbruik en verval van levensduur en kwaliteit van producten.”

Beeld: Greenpeace