• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Grenzen verleggen op het KvK Road2TheWorld-event

Grenzen verleggen op het KvK Road2TheWorld-event

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Avontuur, uitdaging, kansen, groeien, pionieren, ontdekken. Vraag aan een groep bedrijven wat ‘internationaal ondernemen’ voor hen in één woord betekent en je krijgt energieke antwoorden. Zo blijkt tijdens het Road2TheWorld-event, georganiseerd door de Kamer van Koophandel. De uitkomst van de live-enquête wordt direct op groot scherm getoond. Dat veel ondernemers op zoek zijn naar informatie over exporteren, importeren en regelgeving, blijkt wel uit de enorme opkomst met ruim 800 aanmeldingen. Het zijn voornamelijk zzp’ers en mkb’ers die zich hebben verzameld in het Keyocera Stadion in Den Haag. Volgens de live-poll is ruim 60 procent van de aanwezigen al internationaal actief.

Tip: verken de wateren

Keynote-spreker is Bernd Damme van House of Eléonore, een Nederlands juwelenhuis dat is opgezet in nauwe samenwerking met Royal Asscher. Met zijn 26 jaar heeft hij er al een indrukwekkende en turbulente carrière op zitten. Op zijn zestiende startte hij een webshop voor zonnebrillen, nadien richtte hij nog meer bedrijven op. Hij heeft ook zijn lessen geleerd: een jaar nadat hij werd uitgeroepen tot beste jonge ondernemer ging zijn stropdassenbedrijf Pelliano failliet. “Bouw speedboten, geen kastelen”, geeft hij zijn publiek mee. “Test de wateren, breng de markt in kaart en bouw voort op bestaande initiatieven. Houd rekening met culturele gevoeligheden: met onze Hollandse directheid kun je in Japan problemen krijgen. België is weer wat hiërarchischer dan wij gewend zijn. En in Duitsland bereidt men zich altijd grüntlich voor.”

Ideeën pitchen en speeddaten

In de Dragons’ Den corner kunnen bezoekers van Road2TheWorld een idee pitchen en laten beoordelen door een deskundige jury. Ondernemers kunnen ook aanschuiven voor speeddates bij de verschillende informatie-stands. “De drie hoofdvragen die wij krijgen zijn: waar liggen mijn kansen? Hoe kan ik die kansen benutten? En wie kan mij daarbij helpen?” zegt Mark van Oosten van WTC Nederland. “We krijgen ook veel vragen over intellectueel eigendomsrecht: hoe voorkom ik dat mijn jurk wordt gekopieerd? Dat is onmogelijk helemaal in te dekken en heeft daarom alles te maken met het bouwen van een sterk merk.” Ook supply chain management is een actueel topic in de mode, vult zijn collega Sabine van Egeraat aan. “Bedrijven willen weten waar hun stoffen vandaan komen en hoe ze maatschappelijk verantwoord kunnen ondernemen. Vragen die in de toekomst alleen maar relevanter worden. “

Iran: een opkomende markt

Onderwerp van gesprek is Iran, het land is booming sinds de handelsbarrières zijn opgeheven. Ook de ogen van de modewereld zijn op Iran gericht: in steden als Teheran bevinden zich grote shoppingmalls en online influencers bereiken op Instagram een miljoenenpubliek. “Iraniërs die hier in Nederland wonen en daar connecties hebben kunnen een brug slaan tussen de twee landen”, denkt Antonio Barberi Ettaro van brancheorganisatie Modint. “Een goede kennis van het modesegment en de distributiekanalen vergroot de kans van slagen.” Onder de bezoekers van Road2TheWorld bevinden zich veel ondernemers in de mode- of textielbranche. “Zojuist sprak ik met twee eigenaren van een tassenlabel. De één was op zoek naar exportmogelijkheden, de ander naar alternatieve productiemethoden. Starters komen vaak met een breed vragenpakket. Grotere bedrijven hebben juist meer specialistische vragen.”

Vraag naar Nederlandse mode vanuit China

Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat er vanuit de Chinese consument een groeiende vraag is naar westerse mode. Vooral het middensegment ontwikkelt zich sterk. Daarom organiseerde de KvK, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), eerder al de bijeenkomst DutchFashion2China. “Er is behoefte aan begeleiding”, weet KvK-adviseur Fatma Sener. Afgelopen maart stapte zij met een groep modeondernemers op het vliegtuig naar Shanghai. Het doel van deze reis was om contacten te leggen met inkopers en agenten. “Concreet zijn hier twintig samenwerkingen uit voortgekomen. De kennis en ervaring die we hebben opgedaan delen we via blogs en video’s op ons YouTube- kanaal.” Tijdens Road2TheWorld gaat Sener in gesprek met bedrijven die de stap willen wagen. Ze benadrukt het belang van intellectueel eigendomsrecht. Vóór je naar China gaat exporteren, moet je merk IPR geregistreerd zijn, anders kun je geen handel drijven. Daarnaast spreken veel Chinezen slecht Engels, een lokale tussenpersonen is essentieel om contacten te onderhouden. En wie de sociale regels niet respecteert, stuit op onbegrip. “Overhandig je visitekaartje in China altijd met twee handen en kijk de ander aan tijdens het spreken”, adviseert Sener. “Dat is de theorie – de praktijk is uiteraard weer totaal anders.”

Road2TheWorld is een landelijk evenement van de Kamer van Koophandel. Niet alleen in Den Haag, ook in Den Bosch en Zwolle werden bezoekers op 14 juni geïnformeerd over de verschillende exportmarkten en over wet- en regelgeving. Houd de website in de gaten voor toekomstige evenementen: www.kvk.nl/road2theworld

Partner Content