• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Gucci winst 17 procent lager, lichte omzetgroei

Gucci winst 17 procent lager, lichte omzetgroei

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De nettowinst van luxewarenbedrijf Gucci is in het boekjaar 2001 eindigend op 31 januari 2002 is met 17% gedaald tot $ 278,4 mln. De omzet groeide slechts met 1,2% tot $ 2,285 mrd. Het lagere resultaat is een gevolg van afnemend consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten. Zowel de omzet- als de nettowinst lagen wel boven de gemiddelde marktprognoses.

Voor het boekjaar 2002 Gucci handhaaft de in december afgegeven verwachting voor boekjaar 2002. Vanaf dit jaar rapporteert de onderneming in euro's. Het bedrijf rekent op een omzet van euro 2,7 mrd en een operationele marge van tenminste 14%. Daarnaast verwacht de onderneming een verwaterde winst per aandeel tussen de euro 2,60 en 3,00. De omzet van Gucci steeg met 1,2%, waar het bedrijfsresultaat in afnam met 14% af tot $ 355,1 mln. De operationele marge verslechterde in 2001 van 18,1% naar 15,5%. Over het vierde kwartaal van 2001 nam de omzet toe met 1,4% tot $ 624,6 mln.

Zoals gebruikelijk zorgt de Gucci-divisie, die veruit de grootste divisie is, voor de belangrijkste winstbijdrage. Het bedrijfsresultaat steeg in 2001 met 14% naar $ 461,7 mln. Door kostenbesparingen wist de onderneming de operationele marge te verbeteren van 27,0% naar 30,5%. Gucci verwacht in deze divisie over 2002 tenminste een gelijke omzet te realiseren als in 2001.

Bij de divisie Yves Saint Laurent kwam het operationele verlies over 2001 uit op $ 67,9 mln. Het verlies is minder groot dan aanvankelijk werd ingeschat door het Italiaanse concern. Gucci ging uit van een verlies van $ 75 mln bij de divisie die nog steeds in een reorganisatieslag zit. Gucci houdt het er op dat deze divisie pas weer in 2004 winstgevend zal zijn.

De overige activiteiten van Gucci waren over het gehele boekjaar 2001 eveneens verliesgevend. Het negatieve bedrijfsresultaat kwam uit op $ 37,3 mln. Hoge aanloop- en integratiekosten lagen hieraan ten grondslag.

Gucci