H&M Foundation lanceert tweede Global Change Award
bezig met laden...
Non-profit organisatie H&M Foundation roept opnieuw innovators op om duurzaamheid binnen de modeindustrie te optimaliseren met de opening van de tweede ronde van de Global Change Award.
De eerste ronde van de Global Change Award was volgens de organisatoren zo’n succes, dat een tweede editie moest volgen. Tot de winnaars van vorig jaar behoort een merk dat kleding maakte uit de bijproducten van citrusvruchtensap. Het publiek mag via online stemming op www.globalchangeaward.com bepalen hoe de 1 miljoen euro aan prijzengeld onder de vijf winnaars mag worden verdeeld.
Om ideeën te simuleren die niet alleen over recyclen gaan, heeft de Award drie categorieën gevormd: circulaire businessmodellen, waarbij moet worden gedacht aan onder andere hergebruik, reparatie, delen en digitaliseren of verlengen van levensduur van producten; circulaire materialen, waar ideeën voor nieuwe vezels, recycletechnieken, of bijvoorbeeld leervervangers toe behoren; en circulaire processen, die gericht zijn op nieuwe methodes.
”Na het zien van zoveel fantastische innovaties vanuit de hele wereld met het potentieel om de modebranche te veranderen, kunnen we niet wachten om de volgende ronde van de Global Change Award open te stellen, “ zei Karl-Johan Persson, CEO van H&M en bestuurslid van de H&M Foundation.
In de jury zitten ondermeer Dame Ellen MacArthur, model Amber Valletta, Vogue Italia hoofdredactrice Franca Sozzani, Ellis Rubinstein, Rebecca Early en David Roberts.
Naast het prijzengeld krijgen de winnaars ook toegang tot een eenjarige innovatieaccelerator. Hierdoor kunnen innovaties zo snel mogelijk ontwikkeld worden om zo de meeste invloed op de industrie te hebben.
Inschrijving is mogelijk van 1 september tot 31 oktober. De winnaars worden op 5 april 2017 bekendgemaakt.
Foto: H&M