H&M winst stelt teleur
bezig met laden...
Zweedse modeketen H&M heeft voor het vierde kwartaal een nettowinstgroei van 6 procent naar SKr 4.3 miljard (€465 miljoen) geboekt. De stijging viel echter ver onder marktverwachtingen van 13 procent. De omzet voor het kwartaal steeg 13 procent naar SKr 18 miljard. De keten zei dat zwakke omzet in het begin van het vierde kwartaal had geleid tot meer uitgaven aan marketinginitiatieven. Ook zei het dat de herintroductie van textielquotas voor China de kosten van verkochte producten had doen stijgen. De groep is wel 'zeer tevreden' met de brutomarge van 60 procent.
Met 1200 verkooppunten zegt H&M zich dit jaar te willen concentreren op uitbreiding in Groot Brittannië, Spanje, Duitsland en de VS. Er is aanzienlijke competitie in deze landen. Vooral het Spaanse modebedrijf Inditex 'eigenaar van modeketens als Zara en Berschka' blijkt een voornaam concurrent. H&M zei ook dat het van plan is de online- en catalogusverkoop flink uit te breiden en dat het in het Midden Oosten met franchise-ondernemingen gaat beginnen. De eerste winkels in Kuwait en Dubai zullen naar verwachting in het najaar van 2006 openen.