Haute couture en bijzonder vakmanschap (I): De kalligrafie van Nicolas Ouchenir
bezig met laden...
Voor de eerste keer worden uitgenodigd om een collectiepresentatie bij te wonen is een bijzonder moment, en dat is al helemaal het geval wanneer de uitnodiging in kwestie is vervaardigd door Nicolas Ouchenir. Grote modehuizen staan momenteel allemaal in de rij om gebruik te maken van de talenten van de beroemde kalligraaf.
Van Chloé, Céline, Loewe, Sonia Rykiel, Christian Dior, Chanel, Prada, Rochas, Hermès en Maison Margiela tot jonge ontwerpers als Elie Top (sieraden) of Hugo Matha (handtassen): Ouchenir’s lijst met opdrachtgevers is indrukwekkend lang. Met name tijdens de internationale modeweken is stilzitten er niet bij voor de vakman die elke uitnodiging met de hand schrijft.
Artiest per toeval
Het begon eigenlijk allemaal bij toeval. Na het volgen van een studie bedrijfskunde ging Ouchenir, die altijd al van schrijven hield, aan de slag als assistent bij een galerie voor moderne kunst waar hij zich bezighield met het maken van mooi gekalligrafeerde uitnodigingen voor privé-bezichtigingen. “Ik wist niet eens dat kalligraaf zijn een baan was,” blikt hij terug. Dat de artiest veel aandacht besteedt aan iedere opdracht blijkt wel uit de kwaliteit van zijn werk dat een exclusiviteit uitstraalt waarmee hij veel bewondering opwekt van cliënten. Wanneer een persbureau contact met hem opneemt, gaat zijn carrière van start. In 2003 opent de dertigjarige kalligraaf zijn werkplaats in Parijs, en sindsdien is het hem steeds voor de wind gegaan. Kaarten en enveloppen voor grote evenementen, illustraties voor tijdschriften, speciale projecten en fashion week uitnodigingen: de telefoon staat steeds roodgloeiend. De bestellingen stromen gestaag binnen, en Ouchenir werkt soms nachten achter elkaar aan alle uitnodigingen met enveloppen in verschillende schrijfstijlen. Sterker nog, vaak gebeurt alles op het laatste moment - soms pas enkele uren voor aanvang van een show, wanneer de definitieve zitplaatsen zijn bevestigd.
Een unieke schrijfstijl voor ieder merk
”Het woord ‘kalligrafie’ is een signatuur in zichzelf. Meer nog dan gewoon een vak, is het een artistieke uiting,” benadrukt Ouchenir. Sterker nog, net als mode is schrijfkunst een bijzondere en exclusieve kunstvorm die verlangen kan opwekken. Daarom zijn de letters voor Berluti simpel, masculien en sanserif. Voor Versace daarentegen zijn ze fijn en uitgevoerd in rococostijl. Bij Maison Margiela doet de stijl juist weer Engels aan. Ieder merk kan dus rekenen op gepersonaliseerde kalligrafie.
En wat heeft Nicolas Ouchenir nodig om zijn kunstwerken op papier te zetten? Eigenlijk gebruikt de kunstenaar van alles wat: borstels, paardenharen, vorken, glas gedoopt in inkt en zelfs heel dun opgerold papier (één van de werkwijzen die hem karakteriseert). Hij houdt van alle soorten inkt en pennen, en kan dus ook uit de voeten met bijvoorbeeld een zilveren kinderpen wanneer dat nodig is.
In een tijdperk waarin bijna alles digitaal is, lijkt het werk dat Nicolas Ouchenir doet misschien achterhaald. Maar dat is niet van belang. De kalligraaf vindt zichzelf telkens weer opnieuw uit, en werkt veel samen met tijdschriften en mode-, luxe- en beautymerken die op zoek zijn naar iets exclusiefs (Promod, Darphin, Colette, Montblanc). De kunst van het schrijven gaat dus nog een mooie toekomst tegemoet.
Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans
Foto’s : ©Atelier Nicolas Ouchenir