De Visa Retail Jaarprijs werd dit jaar uitgereikt aan de Hema, die tot beste winkelketen van Nederland werd uitgeroepen. Tijdens een groots Retailgala in Studio 21 in Hilversum werden de winnaars in de verschillende categoriën bekend gemaakt.

Opvallend was dat er dit jaar voor het eerst geen Adformatie's Retail Reclame Prijs werd uitgereikt. De jury kon onder de drie genomineerden - Hema, Wehkamp en Bijenkorf (Dolle Dagen) - geen winnaar kiezen, omdat zij vond dat er niet één tussen zat die boven de anderen uitstak. Men sprak van een moeilijk jaar voor retailreclame omdat de nadruk zo op prijzen was komen te liggen. Onder leiding van retailexpert prof. Dr. Henk Gianotten, oordeelde de jury dat Hema een topmerk is dat voortdurend vernieuwend is en klantvriendelijk is. "Verrassend eenvoudig en ongewoon gewoon. Een voorbeeldige winkel die tot het beste behoort wat de Nederlandse detailhandel heeft voortgebracht."

Winnaar in de categorie Zelfstandige Winkel was Van Dijk Mode uit Waalwijk. Vol lof was de jury over deze onderneming, en noemde het "een groot attractiepark waar op indrukwekkende wijze een verleidelijke collectie liefdevol gepresenteerd wordt. Passie, creativiteit en zakelijkheid staan borg voor prima resultaten in een krimpende markt." In overige categoriën won Supermarkt C1000 Peek in Delft de innovatieprijs, terwijl de prijs voor retaildesign naar Nimco House of Shoes ging. Voor de nieuwe prijs voor leukste dhz-winkel werd Hornbach uit Zaandam door de lezers van de Telegraaf uitgeroepen tot de winnaar. DA Van der Doelen in Heesch kreeg de Human Capital Award, de prijs voor de beste leerhandel.

Voor de verkiezing van de Retail Jaarprijs 2005 - die dit jaar voor de tiende keer werd gehouden - hebben ruim 200 winkels zich kandidaat gesteld. Het is de meest prestigieuze prijs voor de detailhandel en is een iniatief van de Stichting Retail Jaarprijs.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN