• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Herenondergoed groeimarkt

Herenondergoed groeimarkt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Na de schoonheidsindustrie en de bovenmode heeft ook de bodyfashionbranche de man ontdekt. De witte onderbroek van weleer maakt plaats voor talloze fantasierijker variaties. Kleur is de opvallendste vernieuwing in het aanbod, maar ook wat betreft ontwerp zijn er innovaties, zegt Wolfgang Behonek. Hij is vertegenwoordiger van het Spaanse merk Es, een van de nieuwkomers in de bodyfashion voor heren.

"De slips van Es hebben een ronde snijvorm en daardoor hebben ze een licht liftend effect," licht hij toe. Voor het Spaanse merk heeft hij sinds de introductie rond de twintig verkooppunten gevonden "Ondernemers durven nog niet zo erg," denkt Behonek. "Maar herenondergoed slaat goed aan bij consumenten." Volgens hem is het duidelijk zichtbaar: Langzaam maar zeker schudt de Nederlandse man zijn suffe onderbroekenimago af. "Mannen durven veel meer dan vrouwen," vindt hij. "Sinds ze zelf aan het inkopen zijn, wordt er meer en spannender ondergoed verkocht."

En inderdaad zijn de extravagante slips van Hom populair in het hogere segment en ook het sportievere Sloggi ziet brood in het doorvoeren van meer kleuren, prints en applicaties in de collectie. Bovenmodemerk Diesel bracht vorig jaar een uitgebreide ondermodelijn op de markt die zowel gekleurd sportief als 'sexy' ondergoed bevatte. Dit vernieuwen is niet voor niets. Het is marktbewustzijn. Triumph ziet het herenondergoed als een belangrijk groeisegment. "De man is modebewuster dan vroeger en vindt ondermode steeds belangrijker," zegt woordvoerder Ellen Houben. "De koopkrachtdruk is lager dan voorgaande jaren." Er is nog een andere reden dat Triumph interesse heeft in mannen als doelgroep: "de man is minder prijsbewust dan de vrouw," aldus Houben. Ook Jambelle is te spreken over de koopbereidheid onder mannen.

Begin vorig jaar verdubbelde de omzet in herenondergoed en het belang van de herencollectie neemt voor de keten dan ook toe. De herencollectie werd uitgebreid tot vijf merken en voor komend jaar wil Jambelle er daar nog minstens twee aan toevoegen. Hunkemoller is terughoudend. "We hebben er wel over nagedacht herencollecties op te nemen in het assortiment," zegt Eveline Eberhardt. "Maar voorlopig doen we het niet. Je moet dat wel in één keer professioneel neerzetten. Misschien is dat iets voor de toekomst."

Ondermode