• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Herstel modeindustrie nog niet in zicht

Herstel modeindustrie nog niet in zicht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De modeindustrie heeft een zwaar jaar achter de rug en ook het eerste kwartaal 2005 viel tegen. Dit blijkt uit een overzicht dat in mei 2005 door de ING Bank werd gepubliceerd. In 2004 werd voor ruim EUR 6 miljard aan kleding geimporteerd, een toename van 3 procent ten opzichte van 2003. De kledingexport nam vorig jaar met 4 procent toe tot EUE 3,8 miljard. In januari 2005 daalde de import echter weer.

De binnenlandse consumptie daalde vorig jaar en het bleek ondanks het aantrekken van de economie een moeilijk jaar te zijn voor detaillisten. Dit viel mede te wijten aan prijsdalingen die per saldo met 3 procent zakten. Ook begin 2005 zag wederom een prijdaling van ruim 3 procent. Zowel de damesmode als de bodyfashion waren aan de grillen van de consument onderhevig. De slechte maanden hadden de overhand, waardoor bestedingen aan damesmode met 0,3 procent afnamen.

Opmerkelijk is dat er in de grote steden minder aan kleding werd uitgegeven dan normaal, terwijl in het noorden de kledingconsumptie met 2 procent toenam. Opvallend was ook dat de ketens de markt wisten te veroveren, terwijl zelfstandige detaillisten plaats voor hen moesten ruimen.

Volgens de cijfers van de ING laat het herstel in de mode op zich wachten. Ondanks een voorspelde economische groei van 1 procent, merken de consumenten hier weinig van en blijven voorzichtig. De slechte werkgelegenheid is hier mede voor verantwoordelijk. De particuliere consumptie zal dit jaar naar verwachting met 0,1 procent dalen en de vraag naar goederen daalt sterker. Daarnaast zal het omzetvolume in de modedetailhandel uitkomen tussen de 0 en -1 procent.

De grilligheid van de consument uit zich in een "schizofreen consumentengedrag", waarbij zowel voor luxe als basics uit de textielsupermarkt wordt gekozen. Dit kan uitkomst bieden voor winkeliers in het midden-segment die een opvallende kledinglijn of presentatie hebben, zo zegt het rapport.

ING
Modeindustrie