Herstructurering Paul Smith: collecties vallen samen onder twee lijnen
bezig met laden...
De Britse ontwerper Paul Smith gaat zijn modehuis reorganiseren. Om het hoofdmerk te versterken en het aanbod voor consumenten te vereenvoudigen worden de collecties vanaf herfst 2016 samengevoegd onder twee lijnen: Paul Smith en PS Paul Smith.
De herstructurering en de ‘nieuwe’ labels onderstrepen een nieuwe strategie. De twee hoofdlijnen zullen ook worden doorgevoerd in een nieuwe winkelformule voor het bedrijf, meldt WWD.
De Paul Smith-lijn zal bestaan uit prêt-à-porter, schoenen en accessoires voor mannen en vrouwen. De items uit deze lijn zullen voorzien worden van het bekende logo van de met handgeschreven handtekening de ontwerper. De catwalkpresentaties zullen gehouden worden in Londen (mannenlijn) en Parijs (vrouwenlijn). De pre-collecties zijn twee keer per jaar te bezichtigen in de showrooms in Londen, Parijs, Milaan en New York. Het bedrijf laat weten dat de distributie zal verlopen via de detailhandel van het merk wereldwijd en via het wereldwijde netwerk van wholesale partners.
De PS Paul Smith-lijn zal een uitgebreide versie worden van de bestaande collectie en zal onder meer bestaan uit kleding, denim, schoenen en accessoires voor mannen en vrouwen. Volgens het bedrijf van Smith zal de lijn ‘toegankelijk zijn op het gebied van product, prijs en distributie’. Zo komen de kenmerkende en opvallende kleuren, prints en het maatwerk terug, ‘op een eenvoudige en meer directe manier’, aldus het Britse bedrijf. De PS Paul Smith-lijn zal vier keer per jaar in de showrooms te vinden zijn en wordt verspreid via wholesale partners. Tevens zal er een nieuw winkelconcept worden gelanceerd, waarin de nadruk ligt op neon accenten, ruw beton en een nieuw logo. Vanaf 2016 komen er ook eigen winkels van deze lijn.
Ontwerper Paul Smith richtte zijn bedrijf 45 jaar geleden op. In de loop der jaren zijn er veel verschillende lijnen verschenen van zijn hand, waaronder Paul Smith, Paul Smith Jeans, Paul Smith London, Paul van Paul Smith en PS van Paul Smith. Jaarlijks boekt het bedrijf een omzet van meer dan 320 miljoen dollar, met dubbele winstcijfers. Inmiddels is het merk Paul Smith verkrijgbaar bij 1820 retailers wereldwijd.
De herstructurering van Smith’s bedrijf werd begin dit jaar al aangekondigd, toen Smith de creatieve leiding overdroeg aan Simon Homes. Ook worden de mannen- en vrouwencollecties nu in dezelfde studio ontworpen. Overigens blijft de oprichter met 60 procent meerderheidsaandeelhouder, terwijl het Japanse Itochu 40 procent van de aandelen in handen heeft.