• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Het modejaar 2025 volgens Carl Tillessen, directeur Deutsches Mode-Institut

Het modejaar 2025 volgens Carl Tillessen, directeur Deutsches Mode-Institut

2025 loopt ten einde. Hoog tijd om terug te blikken op de afgelopen maanden en vooruit te kijken naar het komende jaar. Daarvoor spraken we met verschillende branche-experts over hun verwachtingen, wensen en hoogtepunten.

Nu is Carl Tillessen aan de beurt, directeur van Deutsches Mode-Institut DMI GmbH. De trendexpert van het Keulse instituut staat vooral bekend om zijn inzichten in de komende seizoenen en zijn advieswerk voor bedrijven. In een interview blikt Tillessen terug op het afgelopen jaar.

Welke verwachtingen had u van 2025?

Onze prognose was dat mode in 2025 meer ruimte zou bieden aan het subjectieve en individuele, ook in de massamarkt. Enerzijds als tegenreactie op de toenemende vervlakking van mode door de macht van het algoritme. Anderzijds vanuit de observatie dat collecties die iedereen tevreden proberen te stellen, uiteindelijk niemand meer aanspreken.

Is de prognose uitgekomen?

In 2025 waren juist de producten met een eigenzinnige, onverwachte uitstraling bijzonder succesvol. Denk bijvoorbeeld aan een volledig nutteloos pluchen monster met een guitige grijns. (De Labubu)

Labubu-hanger aan Miu Miu tas - Paris Fashion Week AW25. Credits: ©Launchmetrics/spotlight

Wat kenmerkte het jaar voor u?

In ons advieswerk zagen we iets vergelijkbaars als in de modesortimenten: fashion, sport, beauty, productdesign en interieur groeien naar elkaar toe en inspireren elkaar. Daardoor verwelkomden we nieuwe klanten uit uiteenlopende branches. Het resultaat: een zeer succesvol jaar.

De DMI-Zeitgeist-analyse voor lente/zomer 2027

Wat waren de hoogtepunten in de modebranche dit jaar?

In de vier jaar voor 2025 vroeg ik me vaak af of het aanbod saai was of dat ik al te bekrompen dacht. In 2025 daarentegen was er in alle segmenten, genres en prijsklassen weer veel om enthousiast over te worden. Blijkbaar had de branche inderdaad vier jaar nodig om psychisch te herstellen van de beklemmende omstandigheden tijdens de pandemie. Creativiteit is nu eenmaal een teer plantje, en we zijn geen machines. Des te meer verheug ik me dat creativiteit in de mode weer op niveau is.

Waar gaat de modebranche zich het komende jaar naartoe ontwikkelen?

Politiek, maatschappelijk en ook modisch is er momenteel veel in beweging. Merken worden nerveus, wisselen van ontwerper, veranderen hun logo's enzovoort. Ze denken dat het in mode altijd draait om wendbaarheid. Maar wie een stap terugzet, ziet dat de meest standvastige merken vaak het sterkst staan. Van Hermès tot G-Star. Te midden van het blinde activisme dat nu om zich heen grijpt, zullen consumenten zich in 2026 juist vasthouden aan merken die zichzelf trouw blijven. Authenticiteit en integriteit worden beloond.

En wat moet er nu dringend veranderen?

Ik begrijp dat er tijdens de drie jaar van de pandemie niets anders op zat dan 'op zicht rijden'. Maar veel spelers in het bedrijfsleven en de politiek zijn daarna gewoon zo doorgegaan. Ze rommelen maar wat aan. Ze ontwikkelen geen visie meer, hebben geen langetermijnstrategie, weigeren te plannen, stellen beslissingen uit, gaan geen verplichtingen aan en – het ergste van alles – investeren niet in de toekomst. Daar moet nu langzaam een einde aan komen.

Dit interview is schriftelijk afgenomen.

Lees hier meer interviews uit 'Het modejaar 2025':

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Carl Tillessen
Deutsches Mode Institut
DMI
Interview