Hiphopmerk Cross Colours opnieuw gelanceerd
bezig met laden...
Cross Colours, hiphopmerk van het eerste uur, wordt opnieuw gelanceerd in Europa. Zomer 2006 zal de eerste nieuwe collectie in de winkels hangen. Licentiehouder Urban Trends uit Nieuwegein presenteerde het merk afgelopen maandag in stijl tijdens een modeshow in nachtclub Panama in Amsterdam. Dat betekent dat er geen modellen op de catwalk liepen maar basketbalkunstenaars en mountainbikeartiesten. Natuurlijk werd er ook gedanst, want een merk als dit is bij uitstek geschikt om in te bewegen. Het was een gecombineerde show met het populaire hiphopmerk Karl Kani, waarvan Urban Trends eveneens de licentie voor ontwerp- en productie in handen heeft. Karl Kani was begin dit jaar uitgebreid in het nieuws. Jongeren in kleding van het merk werden geweerd uit een tweetal Groningse discotheken, omdat het vooral door agressieve allochtonen zou worden gedragen. Tot op heden is Karl Kani - geesteskind van Carl Williams, een selfmade man uit Brooklyn - het oudste en meest succesvolle hiphopmerk in Europa. Ecko, Southpole en Mecca zijn enkele voorbeelden van de vele hiphoplabels die daarna ontstonden. Tegenwoordig heeft zelfs iedere zichzelf respecterende rapper een eigen kledinglijn.
Urban Trends had voor de presentatie van Cross Colours al zijn Europese Karl Kani-agenten naar Amsterdam gehaald en het merk werd door hen positief ontvangen. Cross Colours is meer 'urban' of 'stedelijk' dan Karl Kani, dat veel sportinvloeden laat zien. Bij Cross Colours zien we jeans en T-shirts met fotografische prints (Martin Luther King) en teksten die referen aan de ondertitel van het merk: 'without prejudice'. Karl Kani brengt kleding die grotendeels op sportkleding is gebaseerd en waarbij de basketbalsport de boventoon voert. Hoewel er ook jeans- en 'ladies'lijnen zijn. Voor zomer 2006 is o.a. een serie ontworpen die verrassend veel van golfkleding weg heeft, inclusief gestreepte poloshirts en geruite 'golf'broeken. Grappig en brutaal.
Cross Colours was in feite het allereerste lifestylelabel. Het merk werd in 1989 opgericht door Carl Jones kort nadat hij was afgestudeerd aan de designacademie in Los Angeles. Het was een uitlaatklep voor de jonge ontwerper en een manier om zijn sociale en politieke ideeën te uiten. Het was ook het eerste merk dat een link legde tussen muziek, maatschappij en mode. Omstreeks 1995 verdween het van de internationale modekaart. In tegenstelling tot Karl Kani dat inmiddels een dochteronderneming van Cross Colours was geworden en juist bleef doorgroeien.
De licentiehouder heeft hoge verwachtingen van de herintroductie. Nadat de lancering hier succesvol is gebleken gaat men volgend jaar ook buiten de grenzen van Europa kijken. De licentie voor Cross Colours geldt namelijk wereldwijd, alleen de Verenigde Staten zijn uitgezonderd.