• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe de Belgian Fashion Awards onthullen waar Belgische mode naartoe gaat

Hoe de Belgian Fashion Awards onthullen waar Belgische mode naartoe gaat

Waarom de prijzen meer zeggen over de toekomst van Belgische mode dan ooit.
Mode|ACHTERGROND
Florentino Leitner (midden) wint in 2023 een Belgian Fashion Award. Credits: Belgian Fashion Award / Foto door Jerôme van Belle.
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Op 18 november treden in Antwerpen de Belgian Fashion Awards 2025 aan. Hét moment waarop de Belgische mode-industrie zich collectief toont en een reflectie wordt van waar de modesector naartoe beweegt.

Dit artikel is geschreven door Daphne Dorgelo.

Het moment is uitgegroeid tot een graadmeter: een manier waarop de Belgische mode-industrie zichzelf herijkt en impliciet meegeeft wie de volgende generatie dragers van het landschap zal zijn. Dat komt niet door één element, maar door verschillende structurele verschuivingen binnen de Awards zelf.

Erkend evenement

Voor Elke Timmerman (onderdeel van Flanders District of Creativity), die vanaf het begin bij het project betrokken is en het nu met haar team leidt, is die evolutie bewust vormgegeven. Ze herinnert zich hoe de Awards, onder de naam Weekend Fashion Awards, uitgroeide van een studentengegeven naar een sectorgegeven. ‘Het begon met een defilé tussen vier modeacademies, bijna vijftien jaar geleden’, zegt ze. ‘Maar naarmate de Belgische modewereld groeide, werd duidelijk dat zulke talenten een breder podium nodig hadden en dat dat podium de industrie moest weerspiegelen.’ De awardshow transformeerde in de jaren die volgden naar een structureel, jaarlijks moment dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië samenbrengt en dat tegelijk verder kijkt dan België alleen.

Elke Timmerman van Flanders DC. Credits: Flanders District of Creativity

Die verbreding zie je dit jaar in de nieuwe categorieën, naast de vaste waarden ‘Designer of the Year’, ‘Emerging Talent of the Year’ en ‘Creative Professional of the Year’. Met de toevoeging van ‘Company of the Year' en ‘Model of the Year’ wordt het spectrum bewust verruimd: niet alleen ontwerpers krijgen erkenning, maar ook spelers die de industrie achter de schermen succesvol maken. ‘Onze eerste taak is om zichtbaarheid te creëren voor mensen die het verschil maken’, zegt Timmerman. ‘Dat gaat om succesvolle talenten, maar ook om profielen die het afgelopen jaar echt iets opvallends hebben neergezet. We willen hen een duwtje geven op het moment dat ze klaar zijn voor de volgende stap.’

Een internationale jury

De rol van de jury versterkt de signaalwaarde verder. Al sinds het begin werken ze met een internationale jury. De lijst met beoordelaars leest haast als een dwarsdoorsnede van de modewereld: de jury wordt voorgezeten door creative director en stylist Karen Binns, en bestaat verder uit onder meer Serge Carreira (Fédération de la Haute Couture et de la Mode), Sarah Mower (US Vogue), Bianca Luzi (Raf Simons), Saar Debrouwere (Pucci) en agent Kiyo Ishizuka. Aan Belgische zijde zetten onder meer Elisa De Wyngaert (MoMu Antwerpen), Eve Demoen (Modemuseum Hasselt), Caroline Esgain (Fashion & Lace Museum Brussels), Philippe Pourhashemi (consultant & fashion writer) en Stephanie D’heygere (juwelenontwerper). Timmerman legt uit: ‘Voor ons is het altijd essentieel geweest dat er ook internationale expertise aan tafel zit. Zij kijken met een objectieve, wereldwijde blik. Ze vergelijken Belgisch talent met wat er elders gebeurt, en dat geeft meteen een signaal van relevantie.’ Daarmee wordt de jury zelf al een barometer: wie hier naar voren komt, wordt automatisch meegeplaatst op een internationaal speelveld.

Tastemakers bepalen ook

Maar minstens zo belangrijk is de stem van het publiek, al gaat het daarbij om een heel specifiek publiek. Sinds dit jaar worden tweehonderd stemmen uit de industrie verzameld in een aparte preselectieronde. Het gaat niet om willekeurige consumenten, maar om PR-bureaus, CEO’s, journalisten, retailers, ontwerpers en andere tastemakers. ‘We wilden dat de sector zelf haar visie meegeeft’, zegt Timmerman. ‘Die tweehonderd stemmen vormen een doorsnede van de mensen die elke dag bepalen hoe de industrie beweegt. Hun keuze zegt iets over wie momentum heeft, wie relevantie toont, en wie klaar is voor een volgende stap.’

De nieuwe generatie

Die combinatie van internationale stemmen en lokale tastemakers vertaalt zich duidelijk in de genomineerden van dit jaar. De lijst laat zien welke ontwerpers klaarstaan om, na het vertrek van Dries Van Noten, mee richting te geven aan het Belgische modeverhaal. BERNADETTE bouwt verder aan haar internationale groei met een eerste show op Paris Fashion Week. Julian Klausner, jarenlang Van Notens rechterhand, tekende voor zijn eerste dames- en herencollecties als creative director van het huis. En Pieter Mulier blijft met zijn werk voor Alaïa een van de meest zichtbare Belgische ontwerpers internationaal. Ook bij de opkomende talenten zie je dezelfde beweging. Julie Kegels viel in Parijs op met een sterk debuut, Abdel El Tayeb brengt een uitgesproken eigen verhaal en REantwerp koppelt design aan een duidelijke sociale missie. Namen die vandaag nog in opbouw zijn, maar historisch gezien vaak de ontwerpers blijken te zijn die later internationaal doorbreken.

Florentina Leitner neemt haar award in ontvangst in 2022. Credits: Foto door Robin Joris Duller.

Networking

Hoe zo’n erkenning concreet doorwerkt, wordt duidelijk uit het traject van een eerdere laureaat. De Oostenrijkse ontwerpster Florentina Leitner werd in 2022 ‘Emerging Talent of the Year’: ’Voor mij voelde die erkenning als een echte bevestiging’, vertelt Leitner. ‘Ik was toen de enige niet-Belg die genomineerd was, dus het maakte meteen duidelijk: mijn merk wordt gezien als een Belgisch based label. Dat is belangrijk, ook om verwarring te vermijden.’ Haar prijs werd bovendien vergezeld door een geldbedrag, wat haar hielp om daarna professioneel verder te kunnen groeien.

Maar het echte signaal zat voor Leitner in het netwerk dat de Awards openden. Ze vertelt hoe een lid van de Paris Fashion Week-jury op het BFA-evenement het jaar ervoor aanwezig was. ‘Ik had zijn naam opgezocht, zag dat hij in de jury zat, en toen ik hem daar in het echt zag, ben ik naar hem toegestapt en heb ik hem uitgenodigd voor een koffie bij mij in het atelier.’ Het leidde ertoe dat Leitner een jaar later effectief op Paris Fashion Week stond.

(Internationale) pers

Na haar winst volgde zichtbaarheid. Belgische pers, internationale pers, retailers en musea wisten haar te vinden. ‘Een Londense retailer vertelde me vorige week nog dat ze ons label had ontdekt via een artikel over Belgische mode waarin mijn award vermeld stond. En het Brusselse Mode & Kant Museum kocht een silhouet van ons als onderdeel van de prijs.’

Door het traject van een laureaat zoals Leitner zien we wat zo’n erkenning teweeg kan brengen: toegang tot netwerken, versnelling van groei, internationale doorbraken en een heldere positionering binnen de Belgische mode. En precies dát maakt de Belgian Fashion Awards ook in 2025 opnieuw een signaalgever: ze tonen niet alleen wie vandaag uitblinkt, maar ook welke ontwerpers, labels en professionals de fundamenten leggen voor de Belgische mode van morgen.

De Belgian Fashion Awards zijn een initiatief van Weekend Knack - Le Vif Weekend, Flanders District of Creativity, MAD Brussels en Wallonie-Bruxelles Design Mode.

Belgian Fashion Awards
Flanders DC
Florentina Leitner
MAD Brussels