• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe word je visual merchandiser bij H&M?

Hoe word je visual merchandiser bij H&M?

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Een baan waarbij je dagelijks met mode en trends bezig mag zijn voor een optimale winkelbeleving, wie droomt er niet van? Dagmar Nijenmanting is visual merchandiser bij H&M in Groningen en vertelt hoe ze aan deze uitdagende functie is gekomen.

“Ik ben altijd al super dol op mode geweest”, vertelt Dagmar Nijenmanting, werkzaam als visual merchandiser bij H&M aan de Grote Markt in Groningen. Als visual merchandiser zorg je er samen met je team voor dat alle kleding op een zo aantrekkelijk mogelijke manier in de winkels komt te hangen. H&M biedt haar medewerkers veel kansen om intern door te groeien. Wat Dagmar betreft is de stap van sales advisor naar visual merchandiser de leukste doorgroeimogelijkheid die er is.

Achtweekse stoomcursus

Wie het in zich heeft om visual merchandiser te worden, krijgt hiervoor vanuit H&M de juiste begeleiding. Ongeacht hun achtergrond krijgen alle kandidaten een achtweekse training waarin ze worden klaargestoomd voor de functie. De eerst vier weken betreft een matchtraining. “Onze afdeling wordt eens in de twee à drie weken opnieuw ‘gematcht’, wat inhoudt dat we een nieuwe trend tonen”, vertelt Dagmar. “De sales advisors in de winkel worden hier nauw bij betrokken waardoor zij ook al goed leren matchen. Tijdens de vm-training worden de puntjes op de i gezet.” De vier weken daarna staan in het teken van styling: van mannequins aankleden tot het maken van inspirerende displays en etalages, het komt allemaal bod. Want de customer experience, waar het als visual merchandiser allemaal om draait, is een veelomvattend begrip.

Winkelen met plezier

Om klanten een optimale winkelervaring te bieden verleent een visual merchandiser zowel indirecte als directe service. “Mijn dagelijkse doelstelling is om klanten te inspireren, zodat de winkel van H&M een plek is waar zij graag willen zijn”, zegt Dagmar. De visual merchandiser is zowel op esthetisch als op commercieel vlak een onmisbare schakel. “Nadat we de afdeling hebben gematcht valt het me op dat het daar meteen drukker is. Alles is in een fris jasje gestoken, en dat geeft klanten echt zin om te winkelen. Die respons is fantastisch en uiteraard zien we dat ook terug in de verkoopcijfers.” Een visual merchandiser werkt zowel achter de schermen als op de winkelvloer, waar je een belangrijk aanspreekpunt bent. Regelmatig maakt Dagmar een klant intens gelukkig door nét dat laatste item in de juiste maat uit de etalage te halen.

Motivatie en eigen initiatief

Als visual merchandiser bij H&M werkt Dagmar intensief samen met haar department manager. Ze vormen een goed duo: hun neuzen wijzen dezelfde kant op en samen zorgen ze ervoor dat de uitstraling van de afdeling tiptop in orde is. Om dit zo te houden, coacht ze het team van sales advisors. Elke dag komen er nieuwe artikelen binnen die bij de juiste trend moeten worden ingedeeld. Door deze nauwe samenwerking kunnen de sales advisors laten zien wat ze in hun mars hebben. Ambities blijven niet onopgemerkt. “Als een collega enthousiasme toont en zelf initiatief neemt, denk ik: wacht even, dit is iemand om in de gaten te houden. Anderen zeggen letterlijk tegen me: dit lijkt me zo’n gave functie, hoe kan ik dat bereiken? Motivatie is het halve werk, want dit is een baan waarin je volop de ruimte krijgt om jezelf te blijven ontwikkelen.”

Geen dag is hetzelfde

Naast het tonen van initiatief is het belangrijk dat je als visual merchandiser beschikt over probleemoplossend vermogen, want er gebeuren altijd onverwachtse dingen. “Dat maakt dit werk zo afwisselend”, vindt Dagmar. “Elke dag is anders. Daar moet je goed mee om kunnen gaan, een beetje stressbestendig moet je wel zijn.” Daarnaast is het een hele creatieve functie. Hoewel er vanuit het hoofdkantoor van H&M in Zweden bepaalde richtlijnen worden opgesteld is er veel ruimte voor eigen input en creativiteit, zoals bij het samenstellen van nieuwe sets. “Binnen een bepaalde trend kun je vaak een eigen toets geven aan specifieke combinaties, om tot een tof totaalbeeld te komen”, vertelt Dagmar enthousiast. “Het is de bedoeling dat klanten geïnspireerd raken om de hele outfit te kopen.”

Nieuwe winkelopeningen

Als visual merchandiser bij H&M ben je samen met je team verantwoordelijk voor de uitstraling van één winkel. Maar, bij de opening van een nieuw filiaal worden er regelmatig vm-ers uit het hele land ingeschakeld. Zo ook bij de opening van de nieuwe winkel van H&M in Deventer, waarvoor alle afdelingen gematcht moesten worden. Dagmar werd gevraagd om de afdelingen herenaccessoires en ondergoed voor haar rekening te nemen. “Op zo’n moment is het alle hens aan dek, want binnen één week moest de hele winkel er geweldig uitzien. Ontzettend leerzaam. Het was hard werken, maar we hebben ook enorm veel lol gehad met het team. Het mooie resultaat dat we met elkaar hebben neergezet gaf veel voldoening en dit gaf mij ook weer veel nieuwe inspiratie voor onze eigen winkel in Groningen.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid is al jaren een focus bij H&M, zowel bij de productie van de kleding als in de winkels. “Duurzaamheid is vanzelfsprekend bij alles wat we doen en is ook ieders verantwoording. Dat betekent bijvoorbeeld dat we alle VM-materialen die we niet meer gebruiken, recyclen en dat we maar een klein deel van de lichten aan doen voor de winkel open gaat. Voor mij is het belangrijk dat klanten onze duurzame items zo goed mogelijk kunnen vinden en dat we klanten er op wijzen dat ze altijd hun oude kleding en huishoudtextiel bij ons kunnen inleveren.”

Ben je geïnteresseerd in een baan als visual merchandiser bij H&M, of wil je meer informatie over deze functie? Klik dan hier.

Foto: H&M

Partner Content