Hoe zal New York Fashion Week er in de toekomst uit zien?
bezig met laden...
Wordt New York Fashion Week een mode-evenement voor consumenten of blijft het een evenement voor professionals? Diane von Furstenberg, de president van de CFDA, denkt na over een nieuwe insteek van het mode-evenement. Ze heeft de Boston Consulting Group ingeschakeld om te onderzoeken of de commerciële insteek een goed idee is.
“We hebben ontwerpers, retailers, en iedereen klaagt over de shows. Door social media gaat er iets niet helemaal goed, mensen zijn confused,” zegt Von Furstenberg, die stelt dat het modesysteem ‘kapot is’. Door Twitter en Instagram wordt de mode op de catwalk vrijwel meteen een hype, stelt ze, die ook bijna meteen in de winkels verkrijgbaar is. “We hebben een paar ideeën. Iedereen lijkt te denken dat consument gedreven shows een goed idee zijn.”
CFDA: Onderzoek naar nieuwe insteek New York Fashion Week
Boston Consulting Group gaat onderzoek doen naar de mogelijke effecten op de mode-industrie in z’n geheel, als de fashionweek in New York speciaal voor consumenten wordt georganiseerd. De groep zal experts uit de mode-industrie interviewen naar een mogelijke verschuiving, waarbij er meer aandacht is voor retailleveringen, met als doel dat consumenten vaker de volle prijs voor een nieuw mode-item kopen, in plaats van dat ze het uitgeven aan hun levensstijl, zoals restaurants of ‘ervaringen’. Het onderzoek zal eind februari worden afgerond, zo is de verwachting. De uitkomst zal geen invloed hebben op de shows tijdens de februari-editie van New York Fashion Week.
Ontwerpers en managers uit de branche zijn nog erg verdeeld over het idee. Ralph Toledano, voorzitter van de Fédération Française de la Couture du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode in Parijs, en Carlo Capasa, voorzitter van de Italiaanse Chamber of Fashion zijn faliekant tegen. Ook verschillende Amerikaanse ontwerpers en retailers zijn niet enthousiast over de mogelijke verschuiving, hoewel de belangrijkste New Yorkse ontwerpers liever geen mening gaf over het voorstel.
Wordt New York Fashion Week een evenement voor consumenten?
Hoewel de uitkomsten van het onderzoek niet op tijd zijn voor de shows in februari, zullen er mogelijk wel kleine formats getest worden, zoals showroom-afspraken voor een geselecteerd gezelschap van pers en inkopers. Die zou dan zes maanden voor de show zelf plaatsvinden, zodat de items ook geproduceerd kunnen worden voor de consumenten die shows kunnen bijwonen.
Een andere insteek die overwogen wordt is de verschuiving van seizoenen: de lente-/zomercollecties zouden dan gepresenteerd worden in februari en maart, en de herfst-/wintercollecties zouden geshowd worden in september en oktober. Boston Consulting Group onderzoekt ook of het niet beter is om de manneneditie te laten plaatsvinden in januari en juni, om zo meer tijd vrij te maken voor orders en de productie.
Von Furstenberg: “Het is erg lastig. Alles zal moeten veranderen. We maken dit voorstel en mensen kunnen ermee doen wat ze willen. Ik heb het gevoel dat mensen iets willen laten zien dat ook heel snel beschikbaar is in de winkel. Ik heb niet alle antwoorden, anders zouden we Boston Consulting Group niet hebben ingehuurd.”
Ontwerpster Rebecca Minkoff liet eerder al weten haar collectiepresentaties te richten op de consument. Zo toont zij haar lente-/zomercollectie 2016 op een tweejaarlijkse showcase in februari, waarna de consumenten de collectie meteen kunnen aanschaffen.