• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoed als communicatiemiddel

Hoed als communicatiemiddel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Op 22 mei houdt kostuumgeschiedenis docente Marian Conrads een lezing in Breda's Museum. 'De hoed op de pilaar' gaat over de geschiedenis van de hoed, met het accent op de symboliek achter de hoed en het dragen van een hoofddeksel. Met hoofddracht schijn je beter te kunnen communiceren. Men kan bijvoorbeeld zijn status, beroep, religieuze of politieke gezindheid of nationaliteit ermee te kennen geven. Er is ook etiquette verbonden aan het dragen van een hoofddeksel. Het lichtjes aanraken van de hoedrand of het afnemen van de hoed kan een teken van respect betekenen. De hoed zelf heeft een rijke geschiedenis die Conrads aan de hand van haar privéverzameling en een aantal bijzondere voorbeelden zal presenteren. Met dit onderwerp sluit haar presentatie moeiteloos aan bij de lopende tentoonstelling 'CHIC - Liesbeth van Well: hoeden', een presentatie van opvallen hoofddeksels van de Bredase hoedenontwerpster. Conrads is gespecialiseerd in kostuum- en theatergeschiedenis. Na haar studie aan de Universiteit van Utrecht is zij zich op dit gebied gaan specialiseren en heeft onderzoek gedaan in Engeland en Italië. Zij is onder andere docent en adjunct-directeur van de afdeling Textiel en Modevormgeving van de kunstacademie in Den Haag. Momenteel werkt zij aan een proefschrift over het 16e eeuws kostuumboek van Lucas d'Heere. De hoed is een actueel en hip onderdeel van het hedendaagse modebeeld. Sterren als Jennifer Lopez, Jessica Simpson en Alicia Keys lopen regelmatig met modieus hoofddeksel over de rode loper, zonder dat het enige functie dient. Een hoed completeert gewoon het plaatje.

hoed