Hutspot lanceert eigen kledingcollectie: vier vragen aan de creatief directeur

Vijf jaar na de de start van Hutspot heeft het lifestylemerk zijn eerste eigen collectie uitgebracht. De lancering vond donderdagavond plaats op de net gerenoveerde verdieping in de conceptstore op de Van Woustraat in Amsterdam. De eerste mannen- en vrouwenlijn is vanaf vandaag te koop in de nieuwe webshop en in de Hutspot conceptstores in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. FashionUnited was bij de lancering aanwezig en stelde creatief directeur Arjan Roos vier vragen over de nieuwe koers van het bedrijf.

Hoe is het idee voor een private label ontstaan?

Arjan Roos: “Toen ik vier jaar geleden bij Hutspot begon als grafisch ontwerper en productontwerper, waren we al in gesprek over een eigen Hutspot-collectie. Het idee was er dus altijd al, het werd alleen steeds vooruitgeschoven door het onverwachte succes en de nieuwe winkelopeningen. We wilden ook eerst onderzoeken wat onze kansen waren. Ongeveer zeven maanden terug hebben we de knoop doorgehakt en zijn we het gewoon gaan doen. Vanuit dat moment is mijn conceptvoorstel gekomen om een tijd- en merkloze collectie neer te zetten, een everyday essential collectie, met basisproducten voor zowel mannen als vrouwen. We hebben voor de uitvoering voor een natuurlijk kleurenpalet gekozen. Denk aan lichte tinten zoals ivoor en wolkenblauw; koele tinten als houtskool en leisteenblauw, groene tinten als salie en pistache; warme tinten zoals perzik en langoustine. Voor de keuze van de materialen hebben we zoveel mogelijk gebruikgemaakt van milieuvriendelijke stoffen. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van Tencel lyocell fibers, alle jerseys worden gemaakt uit GOTS-Certified katoen en er wordt samengewerkt met leveranciers die werken volgens het SEDEX certificaat. Daarnaast wordt de hele collectie binnen Europa geproduceerd; in Italië, Turkije en Portugal. We zijn nog lang niet helemaal duurzaam, maar dat is wel het streven.”

Hutspot lanceert eigen kledingcollectie: vier vragen aan de creatief directeur

Hoeveel collecties per jaar worden er uitgebracht?

”We hebben voor de mannen en voor de dames zestien verschillende stijlen ontwikkeld. Daar zitten ook kleurdubbelingen bij. De meeste items komen in één of twee kleuren. Binnenkort komt daar nog een horloge en handzeep bij en zo breiden we langzaam uit naar een compleet lifestylemerk. We zijn van plan om met de seizoenen mee te gaan maar we hebben de producten in principe zo ontworpen dat ze al helemaal af zijn. Het T-shirt dat we nu in de collectie hebben, kan bijvoorbeeld voor de winter in een zwaardere katoen uitgebracht worden.”

Hutspot lanceert eigen kledingcollectie: vier vragen aan de creatief directeur

Wat is het gevolg van een eigen merk op Hutspot de conceptstore?

”Het is niet dat we de andere merken eruit willen werken. Wat we wel willen is een eigen basis neerzetten van tijdloze klassiekers. Je kunt het vergelijken met Muji, maar dan een Nederlandse variant. Het betekent ook niet dat we nu geen samenwerkingen met jonge talenten meer aangaan; júíst niet. We willen als merk benaderbaar blijven voor maker om projecten met elkaar aan te gaan of om in de winkel te verkopen. Hutspot blijft een platform voor creatief talent. Wij zijn zelf ook een jong creatief team dat gewoon zijn ideeën spart op een zolderkamertje op de Rozengracht. Doordat we het zonder investeerders hebben kunnen doen, kunnen we groeien op eigen kracht en zoals we dat zelf wensen. Dat is onze kracht.

Hutspot lanceert eigen kledingcollectie: vier vragen aan de creatief directeur

Is de Hutspot-collectie ook voor andere retailers in te kopen?

Op dit moment is het alleen verkrijgbaar in onze vijf winkels en via de webshop. In de toekomst staan we daar wel voor open. We zijn altijd heel intuïtief te werk gegaan. Iedereen die bij ons werkt is heel down to earth en onze groei verloopt heel organisch. We hopen zo’n bedrijf te blijven en met een open blik naar de toekomst te kijken.

Beeld: Hutspotwinkel op de van Woustraat Amsterdam