Imago belangrijk bij winkelkeuze
bezig met laden...
Consumenten letten niet meer alleen op prijzen wanneer zij voor een bepaalde winkel kiezen, zaken als imago, locatie, personeel en beleving wegen evenzeer mee. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat vooral grote winkelketens weinig doen om succesvol op deze ontwikkeling in te spelen. Ook nieuwe belangrijke groepen consumenten zoals jongeren en allochtonen weet men onvoldoende aan zich te binden. Voor het onderzoek Trends in Retail, dat in opdracht van Capgemini is uitgevoerd door TNS NIPO zijn zowel consumenten als winkeliers ondervraagd. Ruim 70 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan dat factoren als gemak, lifestyle, plezier en beleving bepalend zijn voor het koopgedrag. "Winkelketens die zich niet heel duidelijk positioneren op genot, gemak of gewin, of een combinatie van die drie factoren, krijgen het heel moeilijk", aldus retailspecialist Bert Keizer van Capgemini. "Uit het onderzoek blijkt dat consumenten een steeds sterkere vervlakking van het winkelaanbod ervaren. Daarmee laat de retailer kansen liggen om nieuwe verrassende en onderscheidende concepten te ontwikkelen." Het onderzoek omschrijft zes belangrijke veranderingen waar retailers de komende jaren mee te maken krijgen. Zo neemt het belang van jongeren en allochtone consumentengroepen toe en wordt het consumentengedrag steeds moeilijker te voorspellen. Verder vormen beleving, lifestyle en plezier de basis voor bezoek en aankoop. Consumenten lijken genoeg te hebben van eenvormige winkels en formules die in elke stad zijn terug te vinden (de vervlakking van het winkelaanbod). Voor supermarkten geldt dat lage prijzen niet meer de doorslag geven een breed assortiment wordt door klanten belangrijker gevonden. Tot slot kwam uit het onderzoek naar voren dat de spontane impulsaankopen steeds verder afnemen. Dit omdat mensen minder te besteden hebben en consumenten zich via internet vooraf beter oriënteren op hun aankoop. (Bron: Marketingonline)