In beeld: advertentiecampagnes lente/zomer 2018
bezig met laden...
Nieuw jaar, nieuw modeseizoen. Ter promotie van de lente/zomercollecties voor 2018 worden bijbehorende advertentiecampagnes onthuld. FashionUnited bekeek de plaatjes van grote luxemerken en maakte een selectie.
Balenciaga
Het is een bekend gezicht in menig winkelcentrum of Centraal Station: de photo-booth, oftewel het fotohokje. Zeker in de Verenigde Staten zijn deze photo-booths erg populair, en is menig (fout) familieportret vereeuwigd in één van deze analoge foto-hokken. Balenciaga stapt voor de lente/zomercollectie 2018 af van de traditionele glamoureuze advertentiecampagnes. Het resultaat is een serie foto’s die past bij het ‘re-cooling of the absolutely uncool’-imago dat Balenciaga’s creative director Demna Gvasalia nastreeft.
Beeld: Balenciaga lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Robbie Augspurger / Balenciaga Facebook
Gucci
Gucci lijkt patent te hebben op opvallende campagnes. Zo was er afgelopen herfstseizoen al een intergalactisch thema, compleet met Star Trek-decor, en zocht het Italiaanse modehuis voor de cruise collectie 2018 de straten van Harlem, New York op om een ode te brengen aan de legendarische kleermaker Dapper Dan. Voor de advertentiecampagne van de voorjaarscollectie van 2018 werd de hulp ingeroepen van de Spaanse illustrator Ignasi Monreal. Door middel van digital painting creëerde hij een fantasiewereld, met de naam ‘Utopian Fantasy’. We zien modellen afgebeeld in idyllische sprookjeslandschappen, zeemeerminnen, en een verwijzing naar Sneeuwwitje.
Beeld: Gucci lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Beeld: Ignasi Monreal / Gucci Facebook
Versace
“Deze campagne is de link tussen het verleden en het heden,” aldus Donatella Versace over haar nieuwe campagne voor de voorjaarscollectie van Versace. Het is dit jaar twintig jaar geleden dat haar broer - en tevens oprichter van het label - doodgeschoten werd voor zijn huis in Miami. Met de collectie brengt het modehuis een ode aan haar oprichter, Gianni Versace. In de campagne schitteren Naomi Campbell, Gisele Bündchen, Christy Turlington en het jongere model Kaia Gerber, dochter van Cindy Crawford. “Als je de leiding hebt over een merk met zoveel geschiedenis, dan kan je dat alleen maar omarmen. Dat is de reden waarom ik deze gevestigde namen wilde, zij aan zij met de meiden van de toekomst,” aldus Versace in een persbericht.
Beeld: Versace lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Steven Meisel / Versace Facebook
Coach
Coach brengt een ode aan haar geboortegrond in de nieuwe voorjaarscampagne voor 2018. Fotograaf Steven Meisel, die ook verantwoordelijk is voor de Versace-campagne van dit seizoen, verzorgde de campagnebeelden. Te zien is een collectie met verwijzingen naar de New Yorkse straat-artiest Keith Haring, waarvan ontwerpen terug te vinden zijn op bombers, t-shirts en tassen.
Beeld: Coach lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Steven Meisel / Coach Instagram
Dior Homme
Voor de promotie van de lente/zomer collectie van Dior Homme is Robert Pattinson gestrikt, acteur van de Twilight-reeks. In het verleden was hij al vaker te zien in advertentie-beelden voor Dior. Ditmaal poseert hij voor de camera van Karl Lagerfeld in een zwart-wit-shoot, met de Parijse daken als achtergrond.
Beeld: Dior Homme lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Karl Lagerfeld / Dior Homme Instagram
Vetements
Geen advertentiecampagne, maar te leuk om niet te noemen: de lookbook-foto's van de lente/zomer 2018 Vetements collectie. 2017 was het jaar waarin Vetements vertrok uit Parijs en het Zwitserse Zürich omarmde als nieuwe thuisbasis. In plaats van de lente/zomer 2018 collectie middels een modeshow te presenteren koos het Franse label ervoor mensen op straat aan te spreken, met de vraag of ze wilden poseren in Vetements-kledij. Gvasalia was zelf verantwoordelijk voor de foto’s en trok er met zijn camera op uit om tieners, opa’s en hele gezinnen vast te leggen. Het resultaat is een kleurrijk lookbook, met felle neon-kleuren en grote prints. De foto's werden gebruikt om de pers en inkopers een preview te geven, en zijn gebundeld in een lookbook.
Beeld: Vetements lente/zomer 2018. Foto’s: Demna Gvaslia / Vetements Facebook
Burberry
Als gezicht voor de nieuwste collectie van Burberry kiest het Britse modehuis voor Adwoa Aboah, die in december nog de Britse Fashion Award voor model van het jaar in ontvangst mocht nemen. In de campagne wordt ze vergezeld door een aantal familieleden en vrienden. De foto’s zijn geschoten door de Duitse fotograaf Juergen Teller.
Beeld: Burberry lente/zomer 2018 advertentiecampagne. Foto’s: Juergen Teller / Burberry Instagram
Prada
Geïnspireerd door het thema ‘stripboeken’ heeft Prada voor de lente/zomercollectie 2018 gekozen voor een postmoderne ambiance, compleet met acteur Joe Alwyn als nieuwe Prada-superheld. Ook over de locatie is nagedacht: de beelden zijn geschoten op het dak van de beroemde Galleria Vittorio Emanuelle-passage in Milaan. Fotograaf van dienst was de Belg Willy Vanderperre, die in het verleden werkte voor namen als Raf Simons en Calvin Klein.
Beeld: Prada lente/zomer 2018 advertentiecampagne, via Facebook
Homepage foto: Gucci Facebook