In beeld: Gucci Cruise collectie 2018
bezig met laden...
Het Palazzo Pitti in Florence was de locatie voor de Cruise Show 2018 van Gucci. Creatief directeur Alessandro Michele had eigenlijk zijn zinnen gezet op de Acropolis in Athene als locatie, maar kreeg nul op het request.
“In het begin begon alles met de Mediterrané, de Griekse en Romeinse culturen. Maar we konden niet naar Athene, dus ben ik gegaan voor de volgende grote stap in de civilisatie, de Renaissance,” lichtte Michele toe aan verschillende media. Daarom week hij uit naar het Palazzo Pitti in Florence, eigendom van de beroemde Medici familie. Overigens geen verrassende keuze voor het Italiaanse merk, dat zijn oorsprong kent in de stad.
Alessandro Michele maakte er zijn eigen paleis van met diep roze tapijten, roze cocktails en zijden parasols op het dakterras. Genodigden kregen overigens geen klassieke papieren uitnodiging, maar werden uitgenodigd middels een costumized baseball petje, met daarop hun namen geborduurd, evenals de tijden en de locaties van de vorige drie collecties van Michele’s hand.
Gucci Cruise 2018: een ode aan de Renaissance
De historische locatie, die honderden Renaissance schilderijen huisvest, waaronder Rubens, Tintoretto, Titiaan, Velázquez en Caravaggio, was het toneel van een eveneens op de Renaissance geïnspireerde collectie. De Cruise Collectie luisterde naar de naam ’Antianatomy’ en bracht een ode aan ‘het hart en de ziel van Gucci’s origins’. De Cruise collectie oogde extravagant, luxueus, dromerig en een beetje geeky, ofwel de bekende Gucci-look. Zo waren er modellen in Renaissance-achtige jurken met romantische diademen en parels, glitterpakken, drukke psychedelische prints uit de jaren zestig, tweed pakken, rugby truien, quilt-jassen en luxe bontmantels. Ook kwamen de wolven, tijgers, het logo met dubbele G en sportieve graphics terug in de collectie. Tevens waren er slogans te lezen als Guccy, Guccification en Guccify Yourself.
Voor het evenement werkte Michele samen met de bekende Uffizi Gallery (waar het selectieve gezelschap een rondleiding buiten openingstijden kreeg) en de stad Florence, voor een speciaal project genaamd Primavera di Boboli. In de komende drie jaar doneert Gucci maar liefst twee miljoen euro aan de restauratie van de Boboli Tuinen. Dat is overigens niet voor het eerst dat een Italiaans modehuis iets terug doet voor de stad; modehuis Fendi investeert al sinds 2013 in diverse restauraties van fonteinen in Rome.
Hoewel Gucci bejubeld wordt onder liefhebbers, zijn er ook modecritici die de bekende Gucci-look inmiddels eentonig vinden geworden. Teveel van hetzelfde. De omzet van Gucci maakte een enorme stijging sinds het aantreden van Michele, maar toch menen critici dat het aan vernieuwing mist. Michele gaf daar tijdens zijn catwalkshow zelf antwoord op. Op de stoelen rond de catwalk had hij zinnen van het gedicht ‘A Song for Bacchus’ van Lorenzo de Medici uit de vijftiende eeuw, laten borduren. “How beautiful our Youth is, That’s always flying by us. Who’d be happy let him be so, Nothing’s sure about tomorrow.”
Beeld: Gucci