Inditex: “Talent Station is een trial op Nederlandse markt”
bezig met laden...
Sinds deze week heeft Inditex een pop-up wervingswinkel geopend op station Amsterdam Centraal. Wie graag bij Inditex aan de slag wil, kan zonder afspraak binnenlopen in het zogeheten ‘Talent Station’ in de IJ-passage. Op deze manier hoopt de Spaanse keten nieuwe medewerkers te werven voor de nieuw te openen winkels van Inditex.
Aan de muren zijn zwarte rekken bevestigd waar de nieuwste Zara-collectie aan hangt. In het midden is een zwart marmeren balie geplaatst, ook zijn er verschillende hoge tafels in de ruimte gezet, waar een bezoeker makkelijk kan aanschuiven bij een medewerker. Speciaal voor de tijdelijke pop-up locatie heeft een aantal medewerkers van de HR- en recruitment teams uit Nederland zijn bureau even ingeruild voor een flexwerkplek in het Talent Station.
“Dit is de eerste keer dat we dit op de Nederlandse markt doen. Als deze trial een succes is, gaan we dit uitbreiden,” vertelt Julián Martinez, teamleader recruitment Nederland bij Inditex. Veel mensen komen gewoon even binnen wandelen. Dat is ook de bedoeling; niet iedereen hoeft per se op jacht te zijn naar een baan bij Inditex. “Het gaat om het gesprek, en dat kan ook leiden tot een tip voor een buurmeisje of vriendin. Ze krijgen in ieder geval een flyer mee. Na enkele dagen bellen we geïnteresseerden nog na. Daarna wordt gekeken of ze in aanmerking komen voor een sollicitatiegesprek.” Tot nu toe loopt de pop-up locatie goed.
Veel bezoekers die binnenkomen denken dat het om een echte winkel gaat; er hangt immers genoeg van de Zara-collectie aan de rekken. Ook wordt het bord ‘Talent Station’ veelvuldig gemist. Maar de meesten zijn aangenaam verrast als ze erachter komen dat er misschien een baan voor ze in het verschiet ligt.
Inditex werkt aan naamsbekendheid door tijdelijke wervingswinkel
“Dit is het jaar van de expansie voor Inditex; we openen 22 nieuwe winkels in Nederland,” zegt Martínez. “Daar hoort ook een beetje branding bij. Voorheen was Inditex niet echt zichtbaar. Maar nu we verder gaan uitbreiden is het tijd om te laten zien dat er bij ons veel carrièremogelijkheden zijn voor mensen.” Er komen onder meer Zara’s in Zwolle en Enschede, Pull & Bear in Almere en Maastricht en een Bershka in Haarlem. Hij vervolgt: “Waar Zara komt zullen ook de andere ketens gaan neerstrijken. Dat misten we nog in Nederland.”
Het concept Talent Station bestaat al langer; de recruit pop-up store was eerder in Azië en de Verenigde Staten te vinden. Daar was het al een groot succes. “We willen niet wachten tot mensen naar ons toekomen, wij gaan zelf naar ze toe,” licht de teamleader recruitment toe.
In de komende weken organiseert Inditex verschillende evenementen in het Amsterdamse Talent Station. Op 25 april wordt er speciaal advies gegeven aan mensen die zich willen ontwikkelen in een parttime functie. Ook is er een speciaal evenement voor belangstellenden die een managementfunctie ambiëren. Daarnaast geeft Inditex een trendpresentatie en zijn er verschillende bloggers uitgenodigd.
Waren andere locaties in Nederland ook een optie geweest? Martínez heeft ook aan andere steden gedacht. “Maar Amsterdam Centraal is natuurlijk de allerbeste plek,” knipoogt hij.
Beeld: Inditex Talent Station website, FashionUnited