• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Informatie gewenst

Informatie gewenst

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

"Als je een grote maat hebt, dan is het ontzettend lastig om een goede beha te vinden," zegt Wendy de Jonge. Als jonge vrouw met cupmaat E heeft ze ervaring met het zoeken van geschikte beha's. "Als je geen last hebt van glijdende bandjes dan steken de beugels wel in je vlees. En mooi zijn ze vaak ook niet. Dan heb ik het niet eens over die huidkleurige dingen, maar wie heeft er bedacht dat volle vrouwen houden van oubollige bloemenpatronen? En wat er wel aan moois te vinden is, is vreselijk duur." Veel vrouwen die politiek correct omschreven worden als 'vrouwen met een maatje meer' zijn het met De Jonge eens, zo blijkt uit een enquête van postorderaar Neckermann: 57 procent van de vrouwen vindt het moeilijk om mooie, sexy lingerie of badkleding te vinden in een grote maat.

Dat zijn een hoop mensen. De boezemomvang van de gemiddelde Nederlandse vrouw neemt namelijk al jarenlang toe in omvang, zo constateert onderzoeksbureau Gfk. Eind 2006 had 32 procent van alle vrouwen al maat D of groter; binnen de leeftijdsgroep 30-39 jaar is dat zelfs 42 procent. De vrouwen met een grote cupmaat (D+) zijn de grootste groep in ons land geworden en in Europees verband hebben alleen de Deense en Engelse vrouwen gemiddeld grotere borsten. Niet alleen de Nederlandse cupmaat groeit. Ook in de rest van Europa, Noord-Amerika en China blijft de borstomvang toenemen. Deze vrouwen, zo stelde het Gfk verder vast, kopen bijna twee keer zoveel beha's als vrouwen met cup A of B.

Het lijkt een eenvoudige optelsom: Er zijn vrouwen die ontevreden zijn met het bestaande aanbod. Tel daarbij op hun bereidwilligheid om vaak iets nieuws aan te schaffen. Dan is de uitkomst: een markt die bruist van de mogelijkheden, oftewel een walhalla voor mensen die geld willen verdienen aan lingerie. Waarom springen fabrikanten daar dan niet op in? Kunnen zij deze optelsom niet maken?

Voldoende aanbod

Het opmerkelijke is: dat kunnen ze wel. En dat doen ze ook. Al geruime tijd zijn fabrikanten van ondermode bezig om collectief hun aanbod te vernieuwen. Internationale topmerken als Playtex, Victoria's Secret, Maidenform en Olga sprongen al in 2006 in op de markt voor grote modellen. Sommigen, zoals Maidenform met een speciale lijn: Flex-to-Fit, een beha die begint bij maat 80C, en Warnaco met de nieuwe lijn Christina: modieuze lingerie tot cupmaat F. Fauve lingerie is een merk dat zich helemaal heeft gespecialiseerd in grote cups. Ook het Britse merk Freya is speciaal ontwikkeld voor grotere cupmaten -met beha's in de cupmaten C tot en met J, vanaf omvangmaat 65. En het Belgische Van der Velde heeft het luxueuze Prima Donna in het leven geroepen.

Het aanbod beperkt zich niet alleen tot kostbare lingerie. In de flagshipstore van Triumph is zeker een derde van de beha's uitgerust met het 'big cups'-label, om aan te geven dat deze modellen verkrijgbaar zijn tot in maat G. De Nederlandse lingeriefabrikant Elbrina bracht met Beautifull ook al twee jaar geleden een betaalbaar grote-matenmerk op de markt dat modellen brengt tot en met maat H. Hema heeft beha's tot en met maat E en bij de webshop van Wehkamp zijn beha's te koop tot maat G en omvang 110.

Het gat tussen de vraag van consumenten en het aanbod van producenten valt dus niet uit een gebrek aan aanbod te verklaren. Wel is het zo dat beha's in grote maten geen eenvoudige producten zijn. Op het gebied van esthetiek, bijvoorbeeld, blijven concessies noodzakelijk, zegt Ellen Houben, verantwoordelijk voor de PR bij Triumph: "Dat beha's in grote maten vleeskleurige monsters zijn, is al lang niet meer het geval, maar natuurlijk blijven er verschillen. Neem bijvoorbeeld de bandjes. Die kunnen gewoon niet zo smal zijn als die bij de kleinere maten, het gaat er tenslotte om dat de borsten goed worden ondersteund. Het functionele aspect speelt bij de grote maten nu eenmaal een belangrijkere rol, maar dat neemt niet weg dat er de laatste jaren veel verbeterd is."

Ook ontwerptechnisch zijn er vele verbeteringen doorgevoerd, vertelt Ageeth Simons-Van Helden, verantwoordelijk voor het ontwerp van Beautifull bij Elbrina: "We zijn er nu wel een beetje uit welke stoffen we wel en niet kunnen gebruiken voor de grote maten. De stoffen mogen namelijk niet te elastisch zijn, omdat de beha's dan niet genoeg ondersteuning bieden." Deze stoffen zijn vaak iets duurder dan die voor kleine maten kunnen worden gebruikt. Daarbij neemt de productie vaak iets meer tijd in beslag: "De grote-matenbeha's zitten net iets gecompliceerder in elkaar." De pasvorm is eveneens ingewikkelder. "Hoe groter de cup, hoe meer verschillen er zijn tussen borsten," legt Simons-Van Helden uit. "Het is lastiger om voor deze maten voldoende doorpasmodellen te vinden. We verbeteren de pasvorm nog steeds."

Monique Caniels, lifestylist en schrijfster van het boek 'Dit ben ik, mooi een maatje meer' is te spreken over alle ontwikkelingen: "Vergeleken met drie jaar geleden is het een stuk beter geworden. Tegenwoordig kun je met een grote maat redelijk goed slagen. Als dat zo doorgaat, dan hebben we over vijf jaar net zoveel keus als de klanten voor kleine maten."

Ondanks dat blijft het feit echter overeind dat veel vrouwen met een grote maat nog altijd lingerie dragen die niet goed past. Dat merkt ook Hilda van der Tuin, directeur van stylingbureau Ridge & Brooke: "Ondanks de verbeteringen blijft het gedrag van vrouwen gelijk." Over de oorzaak daarvan, heeft ze wel ideeën: "Ze verdiepen zich er niet genoeg in. Misschien omdat ze niet weten hoe belangrijk het eigenlijk is. Als je geen goede beha draagt, dan kun je rugklachten of nekklachten krijgen. Maar ook voor het uiterlijk kan een beha veel doen. Met de juiste beha lijkt iemand kilo's lichter en word er meteen een mooi decolleté zichtbaar." Een andere oorzaak kan zijn dat de vrouwen al bij voorbaat de moed in de schoenen zinkt. Monique Caniels: "Zo leuk is het niet om met een grote maat naar een lingeriezaak te gaan. Al is het alleen maar omdat er in die winkels vaak heel slanke dames staan."

Gebrekkige informatie

Deze visie werpt een ander licht op de zaak: Dat vrouwen met een maatje meer niet de goede beha kunnen vinden ligt dus niet aan de intentie van de fabrikanten en evenmin aan de prijs, kwaliteit of het uiterlijk van de beha's. De werkelijke oorzaak is dat er een gebrek aan informatie heerst onder de betreffende consumenten.

Vanuit de branche wordt daar dan ook maar weinig aan gedaan. Sinds het verdwijnen van de week van de lingerie is de eens zo succesvolle promotie van de bodyfashionbranche in het slop geraakt. Uit navraag bij het Bodyfashion Centre in Amersfoort blijkt dat er "andere prioriteiten" zijn.

Om het informatiegebrek op te heffen, is het echter wel van belang dat die informatie er komt. Voordat de betreffende vrouwen de moed verzamelen om op zoek te gaan naar nieuwe lingerie, moeten zij er eerst op gewezen worden dat zo'n zoektocht inmiddels de moeite loont. Monica van Alewijn, jarenlang verantwoordelijk voor promotie van de bodyfashionbranche denkt dat er veel mogelijkheden zijn om de aansluiting tussen lingerie voor grote maten en hun doelgroep te bevorderen: "Er is genoeg te bedenken om de kloof tussen vraag en aanbod te dichten. Als je het onderwerp aankaart, zien veel media er iets in. Het enige obstakel is dat er wel iemand moet zijn die het doet."

Als de bodyfashionbranche er niet in slaagt om gezamenlijk in actie te komen, dan ligt er voor elke fabrikanten apart de taak hun best te doen om de consumenten met een maatje meer te informeren. Of, zoals Hilda Van der Tuin oppert: "Er moet een goed rolmodel opstaan dat consumenten ertoe inspireert zelf op zoek te gaan."

Bodyfashion
FUvakblad