Instore promotie verkoopt
bezig met laden...
TNS onderzocht in hoeverre instore promotie van een nieuw product in de winkel het koopgedrag beïnvloedt. De onderzoekers concluderen dat de opvallende aanwezigheid van dat product de consument even sterk beïnvloedt als reclame. Tot nu toe werd reclame altijd als belangrijkste promotionele element gezien. Om de invloed van aandacht voor een nieuw product in de winkel te bepalen, ontwikkelde TNS een virtueel winkelschap waaruit consumenten uit verschillende landen artikelen konden kiezen. Het onderzoek betrof 70 verschillende merken. Van de ondervraagden zei 28 procent een nieuw product te kopen omdat het in de winkel de aandacht trok. 26 Procent zei dat de aankoopbeslissing van acties afhing. Reclame noemde 34 procent als belangrijkste factor en 18 procent noemde innovatie. Het belang van instore promotie is wel afhankelijk van de productcategorie. Zo noemde 54 procent van de respondenten winkelpromotie als reden om een nieuw koekje te kopen en 31 procent reclame. Bij een nieuw verzorgingsproduct voor mannen noemde slechts 20 procent instore promotie en 47 procent reclame. Trouwe klanten kopen vrijwel zonder nadenken hun vertrouwde product en kijken vaak niet eens naar nieuwe producten. Zij hechten minder belang aan de prijs van het merk dan andere groepen consumenten en kopen liever niets dan bij afwezigheid van hun merk een alternatief te kiezen. (Bron: Marketing Week)