Intelligente kleding
bezig met laden...
Indiase kledingbedrijven timmeren hard aan de weg de mode van de 21e eeuw in te luiden met de introductie van intelligente kleding. Deze kleding is ontworpen om muggen af te stoten, de drager koel te houden, naar parfum te ruiken en vlekkeloos te blijven ondanks morsen. Na een ongunstige start beginnen deze nieuwe ontwerpen in populariteit toe te nemen. India is, met haar bloedhete en vochtige klimaat, een logische plaats om dit innovatieve concept te introduceren.
Het in Bangalore gevestigde kledingbedrijf, Peter Kin International, lanceerde haar eerste intelligente kleding in mei van dit jaar. Het mugafstotende overhemd is voor gewassen in een speciaal middel dat bestand is tegen muggen maar tevens zacht is op de huid. Het bedrijf exporteert dit product ook naar andere landen die geplaagd worden door muggen, zoals Australië en Kenia.
Peter Kin produceert ook geurkleding, wat het goed doet in India. De kleding is beschikbaar in een breed assortiment van geuren, van limoen tot aardbei en chocola. Bedrijfshoofd, Ram Purohit, legt uit dat intelligente kleding tot op heden nog maar 5% van de totale omzet van het bedrijf opmaakt, maar dat de markt duidelijk aan het groeien is.
Een andere belangrijke speler op het gebied van intelligente kleding is Madura Garments. Het bedrijf heeft net "Ice Touch" gelanceerd, een overhemd dat het lichaam vijf graden koeler houdt dankzij een speciale bewerking van de stof. De president van Madura, Hemchandra Jhaveri, vertelt dat men niet langer genoegen neemt met kleding dat er alleen goed uitziet. Het moet functioneel zijn en extra comfort bieden. Daarom heeft Madura het "Oxyrich" overhemd van het merk Van Heusen op de markt gebracht. Dit overhemd geeft sterke zuurstof ionen af rondom de drager waardoor hij meer alert schijnt te worden. Jhaveri zegt dat deze overhemden ideaal zijn voor spanningssituaties, zoals files en het verkeren in een overvolle omgeving.
De zogenaamde "unstainables", vlekkeloze kleding, komen het meeste voor. Het Amerikaanse bedrijf Arrow begon in 2002 met het produceren van deze overhemden. Dankzij hun toenemende populariteit worden de overhemden nu in acht nieuwe kleuren geproduceerd. Een technologie wordt hierbij gehanteerd waarbij een moleculaire structuur zich aan de stof hecht, waardoor het een barrière vormt voor vloeistoffen en vlekken.