Internationaal betaalgemak sterke stimulans voor online verkopen
bezig met laden...
Nederlanders zijn fan van online shoppen, dat is al bekend. Wij kopen massaal producten online en wijken daarvoor makkelijker uit naar buitenlandse websites. De online grenzen vervagen snel, en webwinkels moeten hier ook meer op inspelen.
Naast dat het aantal online aankopen stijgt, kopen wij Nederlanders ook graag producten via buitenlandse websites. Uit onderzoek van Centre for Retail Research (CRR) blijkt dat 15,2% van de online aankopen in het buitenland werden gedaan afgelopen kerst. Daarmee zien we dat grenzen online vervagen en dat consumenten eerder kiezen voor internationaal online shoppen. Ook buitenlandse consumenten bestellen geleidelijk meer via internationale webshops. Hier spelen webwinkeliers op uit binnen- en buitenland op in door zich meer te richten op cross border sales. Voor online ondernemers wordt het dus nóg belangrijker om aandacht te besteden aan de betaalervaringen van de consument om zowel in binnen- en buitenland zaken te doen.
Ook MultiSafepay, specialist in smart payment services, ziet consumenten “bewuster” online shoppen: “Het consumentenvertrouwen stijgt en dit zien we ook terug. We zien daarnaast ook dat de consument met steeds meer gemak ook via buitenlandse websites bestellen en hier spelen webwinkels graag op in”, aldus Frank Rengenhart, Sales Manager Fashion bij MultiSafepay. “In de fashionbranche zien we bijvoorbeeld nu al terug dat consumenten makkelijker kleding via een buitenlandse website bestellen doordat we de internationale achteraf betaalmethode Klarna aanbieden”. De consument winkelt graag online op websites uit binnen- en buitenland, maar winkelt wel heel bewust. Het gaat hierbij vooral om een prettige winkelervaring waarbij gemak en veiligheid voorop staan. “Cross border sales wordt steeds interessanter, dat blijkt uit het feit dat steeds meer Nederlanders bewust via internationale websites aankopen doen. Ook buitenlandse consumenten kijken steeds verder. Je bereikt veel meer consumenten met meerdere (lokale) betaalopties, valuta’s en betaalpagina’s in meerdere talen in je webshop.”
MultiSafepay speelt hier op in door slimme tools aan te bieden aan hun zakelijke klanten, zoals multi-currency, lokale- en internationale betaalopties en betaalpagina’s in meerdere talen. Frank Rengenhart: “Cross border sales wordt makkelijker met de juiste tools. Het is cruciaal om internationale consumenten een lokale shopervaring te geven. Dit doen wij met lokale valuta’s en betaalmethoden, en uiteraard door de lokale taal weer te geven op betaalpagina’s. Zo bereik je consumenten over de hele wereld, en daar gaat het wel naartoe”.