Internationale uitbreiding Franzel Amsterdam: “Een gevoelsmatige beslissing”
bezig met laden...
De toekomst van modelabel Franzel Amsterdam ziet er zonnig uit, gelooft oprichter Eric Franzel. Sinds de oprichting van het merk in 2012 heeft de ontwerper zijn mannenmodecollecties al vier keer mogen showen op Amsterdam Fashion Week, en ook de verkoopcijfers geven geen reden tot klagen. Daarom is het nu tijd om Franzel Amsterdam naar een hoger niveau te tillen, en gaat de creatieve ondernemer zich met zijn label op het volgende avontuur storten: de uitbreiding naar het buitenland.
Oprichter Franzel Amsterdam wil merk in het buitenland op de kaart zetten
“Franzel Amsterdam heeft in Nederland een aantal mooie seizoenen gehad en wordt inmiddels verkocht in winkels waar we ook een band mee hebben opgebouwd,” vertelt Franzel. “Voor mij was het een kwestie van nadenken over wat ik wil, en ik had twee scenario´s in gedachten: meer verkooppunten in Nederland of het merk internationaal op de kaart zetten.” Dat Franzel heeft gekozen voor de laatste optie, is volgens de ontwerper vooral een “gevoelsmatige beslissing” geweest. Het vergroten van het aantal retailers in Nederland zou volgens Franzel zijn alsof hij een stap naar beneden doet, omdat hij het belangrijk vindt dat de exclusiviteit van zijn merk behouden blijft. “We hebben nu dertig verkooppunten in Nederland, en eigenlijk is dat misschien al teveel. Ik denk dat tien winkels meer dan genoeg is,” aldus Franzel, die het bedrijf samen met zijn broer Victor runt. Toch is hij niet van plan het aantal verkooppunten terug te brengen, omdat dat volgens hem niet logisch zou zijn als de verkoop wel goed gaat.
Franzel Amsterdam heeft op dit moment één buitenlands verkooppunt, namelijk een kledingwinkel in Las Vegas. “Al is dat eigenlijk toeval geweest.” Vlak na de oprichting van Franzel Amsterdam werd het merk ook enkele maanden verkocht bij een modewinkel in Kopenhagen, maar dat was uiteindelijk van korte duur omdat de winkel niet overeenkwam met Franzel´s wensen. Vanaf 2016 zal het label worden verkocht bij de Parijse showroom Boon, en de ontwerper hoopt dat dit het echte begin zal zijn van het internationale succesverhaal van zijn bedrijf. De keuze om als eerste de stap naar Parijs te wagen, was gemakkelijk: “Parijs is nog steeds de modehoofdstad van de wereld en alle winkels en inkopers zijn daar in januari voor Paris Fashion Week. Als je ergens moet zitten, is het toch bij de bron.” Wat hij ervan verwacht? “De showroom heeft een groot netwerk en trekt veel klanten uit het buitenland, waaronder Japan, Rusland en de Verenigde Staten. Het ziet er daarnaast prachtig uit, en we hadden een klik met de mensen: dat vind ik het belangrijkste.”
Franzel: “Mode wordt in Nederland niet gewaardeerd door de consument”
Aangezien de internationale expansie van Franzel Amsterdam op dit moment het belangrijkst is, ontbreekt het merk dit jaar tijdens de Fashion Week in thuisstad Amsterdam. “Ik heb voor het eerst op Amsterdam Fashion Week geshowd in 2012, en dat was geweldig. Het was spannend en nieuw, en je werkt dan met een team van ongeveer 25 man die alles in goede banen leiden,” blikt Franzel terug. Maar het buitenland lonkt, en dat is op dit moment belangrijker. “Ik heb lang getwijfeld, maar ik heb het gevoel dat mode in Nederland niet wordt gewaardeerd door de consument. Je investeert veel, maar als mensen niet komen kijken haal je dat er niet uit,” aldus Franzel. Hoe de ontwerper dit verklaart? “Nederland is een land van korte trends. Nederlanders willen er net zo uitzien als anderen, dus ze zijn niet geïnteresseerd in modeshows waar de nieuwste trends en ontwikkelingen te zien zijn.” Als voorbeeld noemt Franzel de mantels die hij ontwerpt: “Ik vind klassieke mantels zelf heel mooi, maar in Nederland slaat dat niet aan. Men draagt liever allemaal een parka van Moncler of Canada Goose.” Dat hij in de afgelopen jaren is blijven showen op Amsterdam Fashion Week is volgens de ontwerper nodig geweest om een klantenbestand op te bouwen. “Maar nu is het wel even genoeg geweest.”
De ultieme droom: een Franzel Amsterdam flagshipstore en een grotere collectie
De ontwerper hoopt zijn label de komende jaren vooral in Europa uit te breiden, omdat hij denkt dat hier het meeste potentieel is voor het merk. “Als je naar de Aziatische markt kijk, zie je dat ze daar vooral kijken naar de historie van Europese merken. In China bestaan bijvoorbeeld honderd merken die allemaal hetzelfde logo hebben, terwijl in Europa achter elk logo een mooi verhaal zit.” Al betekent dit niet dat hij uitsluitend naar Europa kijkt: “Ik heb over Korea ook veel goede dingen gehoord, en hetzelfde geldt voor Hong Kong en Japan.” Franzel staat daarnaast ook open voor de verkoop bij exclusieve buitenlandse warenhuizen, omdat de grote inkoopcapaciteit van zulke bedrijven volgens Franzel kansen biedt om zijn collectie te vergroten. Op dit moment omvat de collectie ongeveer twintig items, waaronder jassen, broeken en shirts. Maar als het aan de ontwerper ligt, verandert dit in de toekomst: “Ik zou uiteindelijk graag naar een collectie van 100 of 150 items willen gaan, zodat je niet één broek hebt maar wel twintig modellen.”
Maar behalve het uitbouwen van de collectie en de stap naar het buitenland, koestert Franzel nog een andere droom: het openen van een eigen winkel. “Mijn ultieme doel is om, over een jaar of vijf, wereldwijd winkels enthousiast te hebben gemaakt voor Franzel Amsterdam en een gevestigde naam in de modewereld te zijn. Als dat eenmaal vorm heeft, dan hoop ik een flagshipstore te openen waar ik aan de hele wereld kan laten zien waar Franzel Amsterdam voor staat.” Maar waarom gaat de voorkeur dan toch uit naar Nederland: het land dat volgens de ontwerper niet bijzonder open staat voor nieuwe mode? “De roots van het merk liggen toch hier, en Amsterdam is de mooiste stad die er is. En heel misschien - al weet ik niet of dat te hoog gegrepen is - komen mensen uiteindeljik zelfs vanuit het buitenland naar de flagshipstore van Franzel Amsterdam.”
Foto´s: Team Peter Stigter via Franzel Amsterdam