• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Internet niet van invloed op winkelbestand

Internet niet van invloed op winkelbestand

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Traditionele winkeliers hoeven niet te lijden onder het toenemende aantal webconsumenten. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research en de Raad Nederlandse Detailhandel. Dat de verkoop van producten via internet stijgt, is een tendens die al jaren gaande is, maar volgens het onderzoek worden websites van winkels nu populairder onder de consumenten. Niet alleen zoekt de online shopper gerichter naar producten op het internet, ook het uitgegeven bedrag stijgt. In 2006 was het bedrag dat gemiddeld werd uitgegeven € 259,- per besteding, inmiddels ligt het op €300. “Klanten oriënteren zich steeds minder vaak via zoekmachines, maar gaan direct naar de website van de winkel”, aldus Linda Herkemij secretaris e-business van de Raad Nederlandse Detailhandel. “Opvallend is daarbij dat deze trend alleen in Nederland zichtbaar is en niet in andere Europese landen.” Ook in de kledingbranche is volgens het onderzoek een stijging waarneembaar van het aantal producten dat online wordt aangeschaft. Harry Bijl, branchemanager mode bij Mitex, denkt desondanks dat het geen goed idee is als retailers massaal een webwinkel beginnen: "Je moet een lange adem hebben om winst te maken op het net," zegt hij. "Bol.com doet het bijvoorbeeld nu wel heel goed, maar heeft daarvoor wel eerst een aantal faillissementen moeten incasseren. Er komt veel bij kijken." Hij denkt dat het voor retailers wel belangrijk is om internet te gebruiken, "maar dan als medium om gevonden te worden." Positief is dat uit het onderzoek blijkt dat traditionele retailers niet vrezen dat de online bestedingen volledig ten koste gaan van hun eigen omzet: “De belangrijkste reden waarom mensen nog steeds online oriënteren en daarna in de winkel het product kopen is het feit dat mensen producten niet kunnen voelen en zien en vanaf internet is het product niet meteen mee te nemen,” aldus Herkemij. Bovendien voegt ze eraan toe: ”Uit het meest recente onderzoek blijkt dat het belangrijk is om ook in de stad duidelijk zichtbaar te zijn. Consumenten gaan steeds vaker online winkelen bij de voor hun bekende winkelketens. Daarom blijft het belangrijk om niet uit het straatbeeld te verdwijnen.” http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/

Internet
Mitex
Retail
RND