• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Internetwinkelen populairder

Internetwinkelen populairder

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Ondanks de nadelen van winkelen via internet groeide het aantal bedrijven dat zaken doet via het web explosief. Toen begin dit jaar de 3200-ste webwinkel online ging, betekende dit dat het aantal webwinkels ten opzichte van 2004 meer dan verdubbeld is, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Een aanzienlijk deel van de nieuwe webshops is actief in de modebranche, weet Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie voor thuiswinkelbedrijven Thuiswinkel.org. Volgens Jongen zal de groei de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Hij zag zijn organisatie de afgelopen jaren snel groeien. Inmiddels telt de branchevereniging 350 leden. De organisatie bemiddelt bij geschillen tussen consumenten en bedrijven en behartigt de belangen van bedrijven bij de overheid, bij banken en bezorgers om de kwaliteit van het winkelen op het web te verbeteren. Aan deze functie is veel behoefte, want internetwinkelen kent nu nogal wat nadelen. Neem bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van de webwinkels. Volgens het CBS namen bijvoorbeeld vooral de postorderbedrijven zonder personeel zeer sterk in aantal toe: mensen die zomaar iets willen uitproberen? "In principe kan iedereen een webwinkel oprichten," bevestigt Jongen. "Er zijn dan ook veel bedrijven die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Wij zien het als onze taak om het kaf van het koren te scheiden door een keurmerk uit te geven. En door te bemiddelen tussen de partijen als het mis gaat." De meeste klachten die de organisatie moet zien af te handelen gaan over niet afgeleverde pakketten, een slechte bereikbaarheid van de webwinkels of fouten in de betalingen. Een ander heikel punt zijn de verzendkosten. In de ICT Barometer, een onderzoek van Ernst & Young, gaf zes op de tien ondervraagden aan dat hij zich stoort aan de vaak hoge verzendkosten bij internetwinkelen. Vorig jaar kwam dat ook al uit dit onderzoek naar voren. Ook noemt Erst & Young het feit dat veel websites gebrekkig zijn als remmende factor en de tijdstippen waarop bezorgd kan worden. Hoewel mensen zich blijken te storen aan de minpunten, hebben deze toch weinig invloed op de groei van de branche. De omzet in de thuiswinkelbranche nam sinds 2004 met ruim 30 procent toe tot 3,26 miljard euro. Jongen verklaart:"De nadelen zijn te vergelijken met de nadelen die bij het gewone winkelen ook voorkomen. Zoals bijvoorbeeld parkeerproblemen en hondenpoep op straat. Je hebt die nadelen bij voorkeur niet, maar je neemt ze toch voor lief totdat er een alternatief is."

CBS