Interview: Oprichter Cool Cat over het geheim van succesvol ondernemen
bezig met laden...
De vijf P’s van Roland Kahn
“Scheppingsdrift is een eigenschap die ondernemers onderscheidt van andere mensen. Een ondernemer wil iets uit het niets creëren en is daartoe in staat.” Aan het woord is Roland Kahn, oprichter en eigenaar van de kledingketen Cool Cat. Een succesvolle Nederlandse formule, die op scholieren is gericht en in Nederland 110 winkels exploiteert. In België gaat binnenkort het 15e filiaal open en ook de eerste stappen voor een introductie van de keten in Frankrijk zijn gezet. Kahn praat over het scheppend vermogen dat ondernemers typeert tijdens een interview dat FashionUnited met hem had. Een gesprek met een doorgewinterd ondernemer over kansen, uitdagingen en de schaduwzijden van succes.
Potency
“Scheppingsdrift of ‘Potency’ is één van de vijf aangeboren
eigenschappen waar je een ondernemer aan herkent,” zo redeneert Kahn.
Zijn theorie, ontwikkeld voor een lezing, stoelt hij op dezelfde basis
als die van de ‘vijf P’s’ die in de Marketing wordt gehanteerd. Alleen
de juiste combinatie van vijf voorwaarden (product, prijs, plaats,
promotie en personeel) heeft een geslaagde verkoop tot gevolg, zo
wordt in die discipline geredeneerd.
De scheppingsdrift van Kahn bracht hem ertoe midden jaren 70 zijn baan
als assistent marketingmanager bij de Bijenkorf op te zeggen en voor
zichzelf te beginnen.
Persoality
Een andere belangrijke eigenschap die ondernemers volgens Kahn gemeen
hebben is hun persoonlijkheid. “Een ondernemer herken je in de eerste
plaats aan zijn eigenzinnige aanpak. Zijn bedrijf is op een
persoonlijke visie gebouwd, die in alles terug te vinden is. Over
zichzelf zegt hij: “Ik ben recalcitrant. Recalcitrant en kritisch.
Maar dat betekent niet dat ik het altijd beter weet. Zeker waar het
zaken doen betreft geloof ik in de kunst van het afkijken.”
Zo blijkt Cool Cat ook te zijn ontstaan. “Cool Cat is in 1979 gestart
met het toenmalige Salty Dog als voorbeeld.” Salty Dog (Een
Amerikaanse keten. Niet te verwarren met het merk dat dezelfde naam
draagt en tegenwoordig deel uitmaakt van de Vilenzo-groep, red.)
verkocht indertijd Amerikaanse basis-stukken en tweedehands kleding.
“Daar zijn wij ook mee begonnen.” Maar Salty Dog verlegde de focus.
Het bedrijf ging steeds uitzonderlijker kleding verkopen, waardoor
zijn publiek in feite steeds kleiner werd. Tegenhanger Cool Cat
daarentegen richtte zich op een veel breder publiek. In de winkel aan
de Kalverstraat werden sweaters, T-shirts en werkmanskleding verkocht.
Het bedrijf concentreerde zich op een commerciële en Europese
vertaling van de typisch Amerikaanse producten. Op kleine schaal
introduceerde men de draagtassen en shirts met daarop de typerende
kattenkop. Het werd een hit. Al snel groeide Cool Cat, een bedrijf zo
eigenzinnig als zijn directeur, uit tot zeven winkels. Toen brak er
een crisis uit.
Power
“Begin jaren 80 stortte de markt in,” zegt Kahn. “Cool Cat heeft het
toen erg moeilijk gehad.” Het bedrijf verkocht spijkerbroeken van
Italiaanse merken. Dure broeken voor die tijd, die in de winkel 98
gulden kostten. “Van de ene op de andere dag kocht niemand ze meer en
vielen wij in een diep gat.” Maar, een succesvol ondernemer herken je
aan zijn vermogen om tegenslagen te overwinnen. Kahn: “De power om te
vechten voor je zaak.” Cool Cat besloot de prijs van de dure broeken
te halveren. Vervolgens werden extra partijen Italiaanse jeans
ingekocht en hier ver onder de vastgelegde prijs aan de man gebracht.
Dat daartegen door de fabrikanten werd geprotesteerd deerde de
oprichter niet. “Daar hebben we ons eigenlijk niets van aangetrokken
en we zijn gewoon onze eigen gang gegaan.” Wel werd hem toen duidelijk
dat de verkoop van merken niet paste bij de manier waarop hij zijn
bedrijf wilde runnen. “Dus heb ik besloten zelf de productie ter hand
te nemen,” voegt Kahn er laconiek aan toe.
Passion
Ondernemers zijn gepassioneerd waar het hun werk betreft. Zo
gepassioneerd dat zij altijd met hun bedrijf bezig zijn, omdat zij
daar plezier in hebben. Daarom ook beschikken zij over een enorme
kennis van hun bedrijfstak en zijn zij goed in hetgeen zij doen. “Een
ondernemer wil succesvol zijn. En dat blijven.” Bedachtzaam: “Dat is
misschien de enige schaduwzijde van een goedlopend bedrijf als dit. Je
moet het goed blijven doen, je kunt niet falen. Al is het maar, omdat
er zoveel mensen van afhankelijk zijn.”
Een andere nadelige kant is het feit dat succes aandacht trekt. Zo
werd de naam van de oprichter gepubliceerd in de Quote 500-lijst van
rijke Nederlanders. Op nummer 281. “Klopt niets van,” gromt Kahn. “Als
ze het echt hadden onderzocht, was ik in die lijst niet voorgekomen.
Toen Cool Cat in 2000 Amici overnam van Vendex KBB is een stuk van
onze reserves openbaar geworden. Maar dat zijn dus ook de laatste
gegevens waarop Quote zich nu nog baseert. Bovendien wekt een
dergelijke publicatie de indruk dat het geld cash aanwezig is. Dat is
niet zo. Mijn kapitaal is aan het bedrijf verbonden. Zo kan ik vandaag
miljonair zijn, maar als het zakelijk mis gaat ben ik morgen
bedelaar.”
Pracmatism
“Als zwarte T-shirts goed verkopen, moet je als winkel zorgen dat je
altijd zwarte T-shirts op voorraad hebt.” In een notendop is dat de
vijfde en laatste eigenschap die Kahn naar voren brengt. “Een
ondernemer moet pragmatisch zijn. Dat betekent dat je vooral niet te
ingewikkeld moet doen. ‘Keep it simple’ is mijn motto. Dat geldt zowel
voor de bedrijfsstructuur als voor de collectie.” Hij, die in januari
van dit jaar een stap terug heeft gedaan en nu de dagelijkse leiding
overlaat aan een vijfkoppig managementteam, signaleert dat het behoud
van eenvoud het moeilijkste aspect is van zaken doen. “Als iets simpel
is wordt gedacht dat iedereen het kan.” Onwaar, volgens hem, omdat
vaak het ego in de weg zit. “Je hebt er lef voor nodig om te beseffen
dat ook simpele dingen, goed genoeg kunnen zijn.”
In zijn eenvoud streeft Cool Cat wel voortdurend naar verbetering. Al
10 jaar wordt de klant gepolst met onderzoeken en probeert het bedrijf
continue om de reactiesnelheid naar de markt te vergroten. Dit, zodat
de cirkel van succes ononderbroken blijft en Cool Cat zijn target
haalt: over vijf jaar twee keer zo groot zijn.