• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Jaaroverzicht 2006

Jaaroverzicht 2006

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het jaar 2006 gaat de geschiedenis in als het jaar waarin vakbeurs Bread & Butter Berlijn werd afgelast. Dat zo'n topper aan zijn eigen succes ten onder kon gaan, was volgens ons het meest opvallende nieuwsfeit van het afgelopen jaar. Maar in de maanden daarvoor is natuurlijk nog veel meer gebeurd in modeland. FashionUnited zet de opvallendste op een rij.

In januari keert modemerk Corel terug op de markt met een nieuwe collectie nadat het in de zomer van 2005 failliet was verklaard.

Eind februari gaat in Amersfoort het BodyFashionCentre open met dertig permanente exposanten. Bodyfashion Promotion, het PR-bureau van de branche, hoopt hiermee het wegvallen van de week van de lingerie te compenseren.

Maart wordt gemarkeerd door het faillissement en de doorstart van Jassenfabrikant Berghaus (bekend van Daite en Damo). De nieuwe naam is Berghaus Fashion Group. Inmiddels is het bedrijf weer opgekrabbeld: Onlangs maakte Berghaus bekend een nieuwe jassenlijn te lanceren. In april maakt C&A voor het eerst in 165 jaar zijn resultaten bekend: in 2005 had het bedrijf een omzet van €5.2 miljard. Later dit jaar werd bekend dat het concern in Duitsland begint met het verkopen van autoverzekeringen en dat er vijf nieuwe filialen bij komen in Rusland, ook wil C&A zich in 2007 vestigen in Slovenië, Slowakije en Turkije. De Bijenkorf liet in mei bij de uitreiking van de Max Heijmans-ring aan Jan Jansen weten dat het een lijn van de schoenenontwerper gaat produceren. Hiermee gaat een wens in vervulling die de ontwerper al lange tijd koesterde. De schoenenlijn komt in 2007 in de winkel te liggen.

In juni maakt Hennes & Mauritz bekend dat het een nieuwe retailformule wil beginnen in het hogere prijssegment. De eerste tien winkels gaan in 2007 open.

Lingerieproducent Timpa is in juli failliet verklaard. Het merk Boobs & Bloomers werd overgenomen door Elbrina dat dit jaar zijn 15-jarig bestaan viert.

In augustus kondigen De Telegraaf en de Modefabriek de komst van van een nieuwe beurs aan. Showroom is bedoeld voor het middensegment. Er volgde kritiek op de datum -een week na de Modefabriek-, maar imiddels telt de beurs toch al veertig inschrijvingen voor de eerste editie in januari.

Sinds september verkoopt Vroom & Dreesmann vijf nieuwe merken. Het warenhuis kreeg voor Nederland o.m. de exclusieve verkooprechten van Cortefiel, Oasis, Springfield en Warehouse. Nadat het bedrijf vorig jaar in een dip zat, is er dit jaar weer een opwaartse beweging te bemerken, ook dankzij de opening van diverse shop-in-shops.

In oktober stapt mannenmodegroep Forum definitief uit retailorganisatie Intres. In juli kondigde ForumGroup al aan weg te gaan bij Intres, maar kwam toen terug op dit besluit. De nieuwe organisatie heeft zich in het WFC gevestigd onder de naam Detailhandelscoörporatie Forum Group U.A.

Bread & Butter Berlijn wordt in november afgelast wegens teruglopende belangstelling. In navolging hiervan wordt ook de nieuwe beurs Kingly Kids afgeblazen. In december werd duidelijk dat B&B-opvolger Kraftwerk definitief doorgang zal vinden.

Sinds december is bekend dat lingerieketen Hunkemöller voortaan onder de naam Bodique zal opereren. De naam Hunkemöller gaf problemen in het buitenland. Drie jaar geleden probeerde het bedrijf de naam al te veranderen in Seza, maar het Canadese bedrijf La Senza gooide toen roet in het eten.

JAAROVERZICHT