Modegevoelige Japanse jonge vrouwen besteden een aanzienlijk deel van hun maandtoelage aan cosmetica, aldus valt te lezen in Tokio's Asahi Shimbun. Niet zo uitzonderlijk, zult u zeggen, maar opmerkelijk is wel dat dit ook opgaat voor kinderen van 9-12 jaar, die op de lagere school zitten. Een geënquêteerde 12-jarige bleek twee grote make-up tassen in haar schoolrugzak te hebben met daarin iedere denkbare soort cosmetica, inclusief twaalf flesjes nagellak. Zij heeft meer cosmetica dan haar moeder en deelt dat met ontelbare leeftijdgenootjes, nu het beschilderen van het gelaat als de norm geldt onder Japanse tieners en niet meer wordt gezien als een uiting van op het westen geïnspireerde decadentie. Jeugdtijdschriften geven veel aandacht aan make-up: zo heeft het meisjesmaandblad Nicola in elk nummer tenminste twee kleurenpagina's over cosmetica en deze maand een artikel met de kop:"De oplossing voor je make-up problemen". Een ander blad, Candy, besteedt deze maand 16 pagina's aan het onderwerp en beschrijft de Britney Spears look - "gebruik vloeibare eyeliner en drie soorten mascara". Ook speelgoedfabrikanten doen mee aan de rage en verkopen make-up sets voor meisjes onder de 10. Er is zojuist ook een Sweet Bambini lijn gelanceerd voor meisjes in de vierde tot zesde klas van de lagere school - elk item kost 2,50 euro. Het Jujin ziekenhuis, een kliniek voor cosmetische chirurgie in de Japanse hoofdstad meldt dat in de maanden juli en augustus 86 meisjes van 10 tot 14 jaar een operatie hebben ondergaan - vooral om iets aan hun oogleden te veranderen.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN