Jassenspecialist Berghaus gesterkt terug
bezig met laden...
De Berghaus Fashion Group brengt een nieuwe jassenlijn op de markt die toepasselijk 'Berghaus' is genoemd. "Er was ruimte op de markt voor een meer exclusieve en avant-gardistische jassencollectie," zegt directeur Ard Schuitenmaker. "Met het jassenmerk Daite hebben we laten zien dat wij met succes nichemarkten kunnen invullen. Met Berghaus willen we hetzelfde doen."
De nieuwe jassenlijn wordt ontworpen door de Oostenrijkse Michaela Meyer, die in eigen land zeer bekend is en eigen winkels heeft. De eerste collectie gaat in januari in de groothandelsverkoop en zal vanaf najaar 2007 in winkels verkrijgbaar zijn. De collectie omvat stijlvolle vrouwelijke modellen en opvallende details en belijningen, zoals een verhoogde taille of een shawlkraag. Naast wollen stoffen is onder meer gebruik gemaakt van angora en cashmère.
Schuitenmaker is met Michaela Meyer in contact gekomen via de Oostenrijkse investeringsmaatschappij die een doorstart van het 124-jaar oude bedrijf mogelijk maakte. Berghaus werd in maart van dit jaar overgenomen door een consortium van een financiële partij en een kledingfabrikant uit het Verre Oosten. Het bedrijf, dat in Diemen is gevestigd, had faillissement aangevraagd nadat het in liquiditeitsproblemen was gekomen.
De nieuwe start heeft niet alleen de lancering van een nieuw merk mogelijk gemaakt. Ook het aanbod van Daite is uitgebreid. Eerder dit jaar kwam het merk met een collectie jurken op de markt, nu komen daar 'leisure suits' bij. "Tijdens Amsterdam International Fashion Week zal Daite ook een modeshow presenteren," zegt Schuitenmaker.
Naast Daite, Berghaus en private label activiteiten heeft Berghaus Fashion Group nog een derde jassenmerk: Damo.