Jongeren richten modemerk op
bezig met laden...
Met bijna 450.000 euro krijgt een groep van 35 jongeren de kans een eigen modemerk op te richten. Dat meldt het Parool. Woningcorporatie Ymere, het ROC Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de Kamer van Koophandel en de Stichting Doen zijn de financiers van het project. Initiatiefnemer is de De stichting Young Designers & Industry. De naam van het nieuwe merk is ‘Pal West.' De jongeren hebben allen de leeftijd van veertien tot zeventien. “Ze zijn vooral geselecteerd op basis van hun motivatie,” zegt Peik Suyling, directeur van Ydi in het Parool. De jongeren krijgen voor het project elk een beurs van iets meer dan honderd euro per maand. De bedrijven die het project financieren hopen op deze manier de scholieren aan zich te binden. Hoewel de officiële opdracht luidt dat zij een modemerk moeten ontwikkelen, is het allerminst zeker dat dat ook de uitkomst is. Suyling: “Als het hoesjes worden voor een mobiele telefoon, of een website, dan is het ook goed.” Suyling zegt er rekening mee te houden dat dertig tot veertig procent de rit niet uitzit. „Dat hebben we in de plannen ingecalculeerd.“