Just B. jubileert
bezig met laden...
Het is vijftien jaar geleden sinds het Nederlandse kledingmerk just B. werd opgericht door ondernemer Edwin van Wijngaarden. Het label ontstond omdat hij de New Agebeweging uit de jaren negentig niet vond passen bij de beweging van massaconsumptie. Zijn reactie daarop was het beginnen van een label dat individualisme combineert met spiritualiteit. De eerste collectie bestond uit veertig stuks, die werden vergezeld door kaarten over handlezen of geurende oliën.
"Het concept is eigenlijk het belangrijkst voor just B.", vertelt Joke Poen, mede-eigenaar van het merk. "Het wordt altijd benadrukt dat het een merk is voor eigenzinnige vrouwen met een eigen mening en een eigen stijl."
In een aantal jaar tijd voerde het merk verschillende verbeteringen door, onder meer in de kwaliteit van de gebruikte stoffen en de ontwerpen, waardoor het een positie wist te verwerven in het middenhoge segment. Het hoofdkantoor is verrijkt met een aparte designafdeling, die alle artwork en prints voor de kleding ontwerpt, om de individualiteit van het merk te bewaren. Ook werden de collecties uitgebreid. Inmiddels bestaat de collectie uit meer dan 100 ontwerpen waarvan er tien per jaar uitkomen.
Het merk ging ook de grenzen over. Behalve in Nederland wordt just B. ook in Ierland, Zweden, Noorwegen, België, Duitsland, Oostenrijk, Rusland Griekenland, Hongarije en Hongkong verkocht. Voor komend jaar staat uitbreiding naar Engeland en Canada op de wensenlijst en gaan er in Duitsland twee nieuwe showrooms open.
In eigen land is de volgende stap het oprichten van eigen winkels. "In eigen winkels kun je het concept nog beter uitdragen", motiveert Joke Poen. "Behalve de kleding kun je ook andere dingen laten zien die het concept verduidelijken." Momenteel is het bedrijf dan ook druk doende met het zoeken van een geschikte locatie voor een filiaal in Amsterdam.