Just Female: nieuwe look en nieuw agentschap
bezig met laden...
Na tien jaar heeft het Scandinavische merk Just Female haar look vernieuwd. “Door het aanscherpen van de merkwaarden wil Just Female geen compleet nieuwe look neerzetten, maar simpelweg meer richting geven aan de ontwerpen,” licht het label toe in een persbericht.
De creatieve leiding is nu in handen van oprichtster Penille Andersen en Mia Kirkegaard. “We zijn al tien jaar op de markt. In september 2015 zijn we aan de transformatiefase begonnen; het was tijd om het logo te restylen en weer eens kritisch naar de brand values te kijken. We stonden op een kruispunt; een deel van de collectie was al meer high fashion en we vroegen ons af waar Just Female in de toekomst naar toe moest,” vertelt Andersen aan FashionUnited.
”We hebben de collectie goed opgeschoond om tot een nieuwere look te komen,” licht Andersen toe. “Clean, comtemporary en sophisticated; dat zijn onze kernwaarden. Het merk wordt een stuk meer high fashion.” Het label blijft wel dichtbij haar Scandinavische roots en de bijbehorende soberheid. Maar onder de nieuwe koers gaat het label wel ‘meer rijkheid’ aanbrengen in de ontwerpen. “We hebben gefocust op het neerzetten van een sterkere collectie die eruit springt door z’n materiaalgebruik,” aldus Andersen. Zo worden leer en textuurrijke materialen gecombineerd met luxe stoffen als zijde, viscose en tencel.
Het logo van Just Female is tevens aangepast; het lettertype is lichter en cleaner. Andersen: “Het oude logo is best dik en zwaar, het was tijd voor iets luchtigers. In 2006 was dat populair, maar nu zijn de meeste logo’s lichter en cleaner.”
De oprichtster hoopt met het nieuwe logo en de nieuwe persoonlijkheid van het merk de bekendheid te vergroten. “Je bent nooit beter dan je laatste collectie, dus we focussen ons altijd op verbetering.” De focus ligt nog wel op groothandel, maar er liggen al plannen voor shop-in-shops in Denemarken. “Ook zijn we bezig met een tassenlijn, die in de lente van 2017 op de markt moet komen. Voor de komende twee jaar gaat het om de collecties en de klanten,” aldus Andersen.
De distributie voor Nederland is sinds enkele maanden in handen van distributeur Lexson, dat samenwerkt met het agentschap En Coulisse, die verantwoordelijk is voor de verkoop van Just Female. Lexson is al enige tijd bezig om het aandeel binnen het damessegment significant te vergroten. Eerder werd het merkenpakket van Lexson al uitgebreid met het Zweedse label Twist & Tango en het Noorse merk Kaibosh. Ook Elevenparis, Elvine, FiveUnits, Blake Seven, Born/Raised, Qnoop en Legends behoren tot het merkenpakket van de distributeur.
Beeld: Just Female