Kalmerende muzak
bezig met laden...
Met achtergrondmuziek proberen winkeliers een prettige sfeer te creeren en consumenten op hun gemak te stellen, ten einde zo de aankoopbereidheid vergroten. Het is echter de vraag of deze muziek het winkelend publiek inderdaad tot kopen stimuleert. Muzak, zoals het ook wel wordt genoemd, blijkt vooral een kalmerend effect te hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder winkelend publiek. Zo'n 21 procent van de consumenten voelt zich er inderdaad meer door op zijn gemak in de winkel. Van de ondervraagden vindt 23 procent dat van winkelmuziek vooral een ontspannende werking uitgaat. Maar net zoveel mensen stoort zich juist aan muziek in de winkel. Slechts 8 procent van het winkelend publiek gaat daadwerkelijk meer kopen door muzak. Muzak FMC is de grootste aanbieder van winkelmuziek en heeft zo`n 250.000 abonnees. Klassieke muziek in winkels geeft de bezoekers het gevoel dat ze een verfijnde smaak hebben, zo blijkt. Maar muzak heeft vooral een effect op jongeren. Zij brengen 36 procent meer tijd door in winkels wanneer er muziek wordt gedraaid. Ondanks dat er weinig extra aankopen worden gedaan, stelt 86 procent van de consumenten een muziekje in de winkel erg op prijs. Verder is 59 procent van mening dat muziek de stress op het werk kan verminderen. (Bron: Kantoor Business Magazine)