• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • KarstadtQuelle maakt trage start in 2004

KarstadtQuelle maakt trage start in 2004

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

KarstadtQuelle, de vijfde grootste retailer van Duitsland, heeft een trage start gemaakt in 2004. De nettowinst is met eenderde gedaald en nu heeft het warenhuisconcern een herstructureringsprogramma gelanceerd om de opbrengsten weer omhoog te duwen. Het bedrijf is een joint venture aangegaan met een van 's wereld grootste reclamebureaus. Daarnaast gaat men samenwerken met het - eveneens Duitse - kledingbedrijf s.Oliver-Gruppe.

Tijdens een persconferentie deze week heeft voorzitter Wolfgang Urban de voorlopige resultaten bekendgemaakt waaruit blijkt dat de opbrengsten bij KarstadtQuelle over het eerste kwartaal van 2004 met 4 tot 5% zijn afgenomen. "De verkoopresultaten over de eerste weken van het jaar vallen tegen", zo meldde hij. Ook wilde het bedrijf nog geen verwachtingen uitspreken voor het lopende boekjaar.

Binnen het aangekondigde herstructureringsplan, 'Uitdaging' gedoopt, wil KarstadtQuelle verschillende partnerschappen aangaan en nieuwe productcategorieën introduceren. Daarnaast moet de overhead fors omlaag worden gebracht en zal men divisies die verlies leiden ingrijpend saneren. Binnen de warenhuizen van de groep gaat men zich weer op corebusiness concentreren en onderwijl maatregelen implementeren om de verkoopvloer rendabeler te maken.

De eerste stap werd vorige week gezet toen KarstadtQuelle de joint venture aankondigde met de voedselketen Rewe. Vanaf 2005 gaan de twee bedrijven gezamenlijk 72 levensmiddelenafdelingen in Karstadt-warenhuizen opereren.

De deze week gesloten joint venture met reclamebureau DDB Group Germany heeft niet alleen tot doel om de marketing van KarstadtQuelle efficiënter en doeltreffender te maken maar ook om die fors uit te breiden.

Centraal bij de strategische samenwerkingsovereenkomst met S.Oliver staat de introductie van een nieuw mode- en lifestyleconcept genaamd 'She', bedoeld voor de moderne vrouw van 25 tot 50 jaar. She zal in eerste instantie vanaf voorjaar 2005 in 40 Karstadt-warenhuizen en 10 SinnLeffers modewinkels te koop worden aangeboden.

KarstadtQuelle