Kijken naar de toekomst van mode bij Future Generation

Aan het einde van de middag staat een kleine groep mensen te wachten voor de ingang van de Gashouder in Amsterdam. Hier vindt de slotdag van de MBFWA, het Future Generation ‘The Next Day’ evenement, plaats. De modeweek is nog niet voorbij of er wordt hier al gekeken naar hoe modeshows er over een aantal jaren uit zouden kunnen zien. Hologrammen in plaats van echte modellen, virtual reality-experiences die de traditionele catwalkshows vervangen en GIF’s in plaats van gewone modefoto’s. Dat is wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten in de mode-industrie. Althans, volgens art director van Future Generation ‘The Next Day’ Peter Leferink. FashionUnited bezocht het slotevenement van de modeweek.

Vorm geven aan de toekomst van mode door middel van nieuwe technologieën. Dat is wat Edge Company, dat het evenement presenteert, wil bereiken met Future Generation ‘The Next Day’. Niet alleen wordt ieder uur een 6-minuten durende modeshow gegeven in de Gashouder, ook is er in het Transformatorhuis een expositie te zien en staat de Westerliefde in het teken van virtual reality. Deze experience laat mensen zien dat de mode-industrie, de op één na meest vervuilende industrie ter wereld, in de toekomst veel duurzamer kan zijn door middel van technologie. Het kleine aantal bezoekers loopt wat rond tussen de gebouwen, af en toe onder het genot van een drankje.

Kijken naar de toekomst van mode bij Future Generation

Virtual reality als nieuwe variatie op traditionele catwalkshows

Opvallend druk is het bij de Westerliefde. Hier kunnen bezoekers, voornamelijk modegerelateerde mensen, een nieuwe variatie op een modeshow ervaren. Zij worden door Belgische dames door de kleine ruimte naar een donkere, vierkante kamer geleid, waarin een aantal paspoppen creaties van de Belgische ontwerpster Jasna Rok tonen. Het zijn stuk voor stuk ontwerpen die mode en technologie combineren en zich aanpassen op het gevoel van de drager, zo legt een vrouwelijke, robotachtige stem die door de ruimte klinkt uit. “De kleding gaat eigenlijk interactief reageren op je eigen gemoedstoestand. De input die door brainwaves wordt gegeven, wordt in de vorm van beweging en licht verwerkt in kledingstukken,” vertelt Yannick Grafe van de organisatie van Jasna Rok. “De wetenschap is op dat gebied helaas nog niet zo heel ver. Maar wat we wel weten, is dat er een bepaalde brainwave bestaat die is gerelateerd aan focus. Dat kun je ten eerste toepassen op de medische wereld, bijvoorbeeld op kinderen met ADHD. Een stap verder is dat kleding een kind met ADHD gaat begeleiden door in de vorm van licht of beweging aan te geven wanneer het kind zijn gedrag moet corrigeren,” aldus Grafe.

Eenmaal uit de donkere kamer, krijgen bezoekers een virtual reality-bril op, waardoor zij nog eens kunnen rondkijken in de kamer en de paspoppen op een andere manier kunnen zien. “Jasna Rok wil eigenlijk van de traditionele modeshows afwijken. De VR-ervaring die je zojuist hebt gehad, is daar een voorbeeld van. Geen catwalkshows meer, maar zelf rondkijken door de collectie door een bril,” legt Grafe uit. “Virtual reality is enorm in opkomst, maar nog niet in de modewereld. Maar mensen zijn toe aan een nieuwe manier van het presenteren van kleding. En dat gaat denk ik stap voor stap gebeuren. Dus wie weet, in de toekomst.”

Kijken naar de toekomst van mode bij Future Generation

Volgens Grafe zijn de reacties op de virtual reality-experience erg goed. “Bezoekers zijn positief verrast wanneer ze voor het eerst uit de kamer komen en alles door de VR-bril hebben bekeken. Je kunt goed merken dat het iets is wat ze nog nooit hebben gezien of meegemaakt.” Volgens Grafe zijn er allerlei bezoekers aanwezig. “Er zijn mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar het evenement, maar voornamelijk ook mensen die zich op de één of andere manier bezighouden met mode.” Zo zijn er vooral bloggers, modeliefhebbers en vertegenwoordigers van bedrijven op het evenement te vinden.

Future Generation: “Mooi en futuristisch”

Enthousiast over de virtual reality-experience van Jasna Rok is ook Ann Claes, projectmanager bij het Flanders Fashion Institute (FFI) in Antwerpen. “Ik heb vandaag zowel de Market by Kleine Fabriek, de Modefabriek als Future Generation bezocht, dus het was een drukke dag. Vanuit het FFI zijn we volop de ontwikkelingen, belangrijke spelers en platformen binnen mode en technologie aan het onderzoeken,” aldus Claes. “Ik vond de installatie van Jasna Rok het meest futuristisch, die van GIF me fashion vond ik het mooist.”

We can't stop looking at our GIF-wall #gif #futuregeneration #amsterdamfashionweek #mbfwa

A video posted by FashionWeek Nederland (@fashionweeknederland) on

Die laatste is te vinden in het Transformatorhuis langs de Westerliefde. De expositie, opgezet door Fleur van Maarschalkerwaart van Studio Ultradeluxe en Fiona Makkink, is gericht op GIF’s, korte bewegende beelden die tussen een film en foto in liggen. Op de wanden van een zwarte kubus, die middenin de ruimte staat, worden allerlei modegerelateerde GIF’s getoond. Volgens art director Peter Leferink een nieuwe manier voor ontwerpers en fotografen om een ontwerp te presenteren en een verhaal kwijt te kunnen. “Visuele taal neemt de mode over en deze korte bewegende beelden zijn de perfecte manier om de aandacht te trekken in deze door digitale prikkels overladen tijd,” is te lezen op de borden die op de zwarte wanden hangen.

Aan reacties van bezoekers te horen, is de modeshow die ieder uur in de Gashouder wordt gegeven, het meest mysterieus. Bezoekers die de show, opgezet door virtual designer Amber Slooten, al hebben gezien, jutten de mensen in de wachtrij wat op. Binnen in de volledig donkere Gashouder komt namelijk de 3D-ontworpen collectie van Sloot tot leven in de vorm van hologrammen en niet met echte modellen. De hologrammen bewegen op futuristische muziek in drie blackboxes die in het midden van het gebouw staan. De korte virtuele show laat reacties als “Vaag, maar wel heel speciaal”, “Mooi dat dit mogelijk is” en “Misschien is dit wel de toekomst” achter bij de bezoekers. Ook Claes is enthousiast. “Op Future Generation zag ik zeker inspirerende voorbeelden, toepassingen in het communiceren en mogelijk zelfs vermarkten van mode. Ook vernieuwende concepten of combinaties van technieken die hebben geleid tot een spannend nieuw resultaat. Een experience om de mode van de toekomst te beleven.”

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN