Afgelopen maand vonden de kindervakbeurzen No Kidding en de Kleine Fabriek plaats. De twee beurzen hebben ieder een geheel eigen benadering. No Kidding is al jaren dé bestemming voor de modedetaillist van baby- en kinderkleding, terwijl de veel jongere Kleine Fabriek eerder bekend staat om zijn lifestyleaanbod in het hogere segment. Is er in Nederland wel plaats voor twee gelijktijdige kindervakbeurzen? Of zijn de verschillen tussen beiden zodanig groot dat ze elkaar eerder aanvullen dan dat ze elkaar in de weg zitten?

 

 

 

 

Jong en hip

Bonte kleuren, hippe muziek, een dj en zelfs een massagedienst voor de vermoeide bezoeker. De Kleine Fabriek is al in zijn derde seizoen een hippe bestemming voor de kindermodedetaillist aan het worden. Tijdens de laatste editie in juli werd de beurs bezocht door 3180 bezoekers, ruim 25 procent meer dan afgelopen zomer. Er wordt hier zowel aandacht aan de volwassenen als aan de kinderen besteed. De vakbeurs profileert zich als een one-stop-shop beurs voor kindermode en hardwaren en trekt inkopers uit binnen- en buitenland. Nieuw tijdens deze editie zijn de vele nieuwe modemerken, waaronder Maharisha, Beetlejuice uit Engeland en Zid Zid uit Marokko. Voor het eerst bood de beurs een drietal lezingen over de komende trends en er vond ook een wedstrijd - de Kèk Trend Awards in samenwerking het blad Kèk - plaats waarbij de meest in-het-oog springende merken werden erkend.

Wouter van Vliet en Tunga Tserendorj-van Vliet, medeoprichters van het splinternieuwe babymerk Bebeyama, staan voor het eerst op de beurs. Het merk biedt cashmère dekens, kleding, mutsjes en cadeausets voor baby's. De cashmère is afkomstig uit Mongolië en van topkwaliteit. Het echtpaar Van Vliet koos voor deelname aan de Kleine Fabriek vanwege zijn reputatie als een lifestylebeurs. "We kozen hiervoor vanwege het verwachte productassortiment," zegt Wouter van Vliet. "De Kleine Fabriek staat bekend als lifestylebeurs voor het midden tot hoog segment. We hoopten dat ons nieuwe product hier de meeste kans zou maken." Van Vliet zegt tevreden te zijn met de reacties, maar blijft vooralsnog voorzichtig over het vooruitzicht. Ook Esther Buiten van het kleurrijke kledingmerk Agatha Ruiz de la Prada is voorzichtig positief. Het merk staat voor het eerst met de kledinglijn voor kinderen van 2 tot 14 jaar op de beurs. "We stonden hier al met babyartikelen en kinderwagens van Play, maar hebben nu voor het eerst ook de kleding van Agatha Ruiz geïntroduceerd. Ondanks het feit dat het nu wat stil is hebben we positieve reacties op de collectie gehad." Dominique Jourdain van het Societé Jourdain, die de merken Miss Grant, Microbe en Moschino voert, staat al vanaf het begin op de Kleine Fabriek. Het is erg druk in haar stand. Mooie dames in Chanel gehuld houden haar bezig met vragen over de luxe collecties. Zo druk is het ook in de stand van het Nederlandse baby- en kinderlingeriemerk Hanssop. Er is duidelijk veel belangstelling voor katoenen rompertjes met Toile de Jouy patroon en gebloemde ondergoedsetjes van hoogwaardige kwaliteit.

 

Gevestigde orde

No Kidding is al jaren de grootste kindervakbeurs van Nederland. Tijdens de afgelopen editie toonden ruim 160 exposanten ongeveer 275 merken. De beurs trok ditmaal 2900 bezoekers, waarvan 1262 detaillisten. De opkomst was vergelijkbaar met die van zomer 2005. No Kidding is vooral een oriëntatiebeurs waarbij detaillisten in de gelegenheid worden gesteld op hun eigen tempo indrukken op te doen van de nieuwste collecties. Ook ditmaal was er een breed assortiment uit het midden- en hoog segment van grote en kleinere aanbieders van kindermode- en accessoires te zien. Angelique van Galen staat al een aantal seizoenen met het merk Fornarina Girl op de beurs in Houten, maar twijfelt aan haar deelname voor het komende seizoen. "De timing van de beurs is voor ons niet ideaal," zegt ze. "Onze nieuwe collectie komt pas een paar dagen na No Kidding uit, dus heeft het weinig zin om er met de oude collectie te staan. Bovendien vind ik dat zoveel merken hier vertrokken zijn dit jaar, hoewel een aantal grote namen als Bestseller en Mexx er (nog) wel staan." Van Galen geeft toe dat ze ook even een bezoek heeft gebracht aan de Kleine Fabriek en geeft haar mening: "Er heerst daar een goede, hippe sfeer. Die is hier meer zakelijk. Ik vond het alleen jammer dat de Kleine Fabriek minder gestructureerd en overzichtelijk overkwam, maar het is natuurlijk een jonge beurs. Aanvankelijk stond de Kleine Fabriek als lifestylebeurs bekend, maar het krijgt geleidelijk een steeds groter fashiongehalte." Van Galen vindt het bezwaarlijk dat er twee verschillende kindervakbeurzen zijn. "Daar is Nederland te klein voor," vindt ze.

Sabine David van het baby- en peutermerk Tuuf's World vindt het ook jammer dat er twee kindervakbeurzen zijn. "Er gaat een hele geschiedenis aan vooraf, maar het had nooit zover hoeven komen," aldus David. "Vroeger deed de organisatie hier streng over de inrichting van de stands. Als gevolg is een groep opgestapt, maar nu is het beleid veel flexibeler geworden. Ze hadden dus nooit hoeven vertrekken. De twee beurzen zouden om de tafel moeten gaan zitten en tot een overeenkomst komen, want de huidige stand van zaken komt niemand ten goede." David heeft zelf alleen maar positieve ervaringen gehad op No Kidding en staat er al vanaf het begin. "Ik heb nooit aanleiding gehad hier weg te willen gaan. Het is altijd een prettige ervaring geweest, zowel op de beursvloer als met de organisatie."

 

Samenwerking

De bezwaren van de No Kidding deelnemers over de twee gelijktijdige beurzen zijn door de organisatie niet onopgemerkt gebleven. "Ik kan alleen zeggen dat er momenteel wordt gewerkt aan het vinden van een oplossing," zegt Ad van Leeuw van No Kidding. Ondertussen zegt de Kleine Fabriek open te staan voor communicatie tussen de beide beurzen. "Er is een kennismaking geweest tussen de twee organisaties, maar er is nog geen actie ondernomen," zegt Veronique de Weichs de Wenne van de Kleine Fabriek. "De houding is vooralsnog afwachtend. We staan overal voor open, mits de formule die we hebben neergezet behouden wordt. De combinatie kleding en hardwaren blijkt een succes te zijn en de locatie is voor ons ideaal. Ons doel is om een internationale beurs te worden, zowel qua bezoekers als deelnemers. We hebben onlangs contact gehad met een persbureau die eventueel iets voor ons in Frankrijk wil opzetten. Pitti is immers de beurs voor Zuid Europa, maar Noord Europa kent nog geen grote, internationale kindervakbeurs. Die kant willen wij op."

 

 

 

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN