Het Zweedse merk Filippa K doet het goed in Nederland. Zeer goed zelfs. Nederland is het belangrijkste exportland en komt qua omzet na het thuisland op de tweede plaats. Genoeg reden dus om meer winkels te openen naast de 81 verkooppunten die het merk in ons land al heeft. Deze week ging in Rotterdam de derde Nederlandse Filippa K winkel open. De eerste twee zijn gevestigd in Amsterdam. Den Haag en Utrecht komen volgend jaar aan de beurt.

Filippa K ontstond in 1993 in de keuken van ontwerpster Filippa Knutsson. De eerste collectie kwam voort uit een zoektocht van de ontwerpster naar het ideale T-shirt. Zij was een van eersten die lycra in katoenen T-shirts verwerkte. Een jaar later bracht zij een van de eerste stretchjeans op de markt. Het ontwerp van die twee eerste stukken was zo goed dat er sindsdien nauwelijks iets aan veranderd is. Andersom is de constante kwaliteit van die items en het feit dat ze doorlopend verkrijgbaar zijn de basis van het succes van het merk. De kleuren zijn seizoensafhankelijk en soms wordt er een detail gewijzigd, maar door de band genomen zijn zowel het T-shirt als de stretchjeans van Filippa K al 14 jaar te koop. CEO Anders Wiberg, die voor de opening van de winkel in Rotterdam naar Nederland was gereisd, bevestigt dat de basics nog altijd de kern zijn van het succes van Filippa K. "De basics beslaan slechts 25 procent van de totale collectie, maar ze zijn goed voor ruim 50 procent van de omzet."

'Kleding voor reislustige mensen met kleine koffers', is het motto dat wordt gehanteerd. Uitgangspunt is dat stijlvolle en draagbare kleding ieder seizoen in een garderobe thuishoort. Het is een even eenvoudig als doordacht beginsel, dat het bedrijf een solide basis biedt van goedlopende en terugkerende stukken. Daarnaast ontwikkelt Filippa K seizoensgebonden modieuze items en inmiddels ook en accessoire- en een ondergoedlijn.

Voor de toekomst staat Europese groei op het programma. "We zijn net in Spanje begonnen", zegt Wiberg en daarna staan Griekenland en Italië nog op de verlanglijst. Daarnaast wil het merk de komende twee jaar voor al het gebruikte katoen in de basicscollecties overschakelen op biologisch katoen.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN