• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kledingchecker moet beter

Kledingchecker moet beter

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De Kledingchecker moet verbeteren ten einde consumenten inzicht geven over de mate waarin producenten maatschappelijk verantwoord produceren. Dat was de uitkomst van de discussie over duurzame mode tijdens het jaarlijkse peopleplanetprofit@work-congres dat donderdag werd gehouden in Amsterdam.

Tijdens het congres werd gediscussieerd over de Kledingchecker. Dat is een onderzoek van de consumentenorganisatie Goede Waar & Co, dat in de afgelopen twee jaar een groot aantal merken onderzocht op onder meer het gebruik van duurzame materialen in hun kleding. Daaruit kwam een aantal interessante gegevens naar voren over het milieuvriendelijke aspect van kledingmerken. Zo blijkt dat merken als State-of-Art en Tom Tailer goed presteren op het gebied van milieu. Onder lingeriefabrikanten scoorde vooral outsider Puma hoog op milieuvriendelijkheid. Van de specialistische aanbieders van lingerie gaan Hunkemöller en Ten Cate het meest milieubewust te werk. Livera scoorde niet hoog, maar heeft wel aangegeven met Goede Waar & Co te willen praten over mogelijke verbeteringen.

Het grootste struikelblok waar de kledingchecker mee te kampen heeft, is dat niet alle bedrijven openheid van zaken geven. "Maar dat is wel belangrijk", zegt onderzoeker Anniek Herder. "Om consumenten een eerlijk beeld te kunnen geven van de markt, is transparantie noodzakelijk." Ook moet het instrument meer bekendheid krijgen bij het grote publiek. De komende tijd wordt onderzocht hoe dat kan verbeteren.

kledingchecker