• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Kledingconcerns zwijgen over productieomstandigheden

Kledingconcerns zwijgen over productieomstandigheden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Consumentenbond heeft acht grote kledingbedrijven op een zogenaamde zwarte lijst geplaatst, omdat deze bedrijven tot nu toe hebben geweigerd openbaarheid te geven over de de omstandigheden waaronder hun producten zijn geproduceerd. Dat heeft de bond deze week bekend gemaakt. Op de lijst met totaal tien namen, staan bedrijven die vragen van de Consumentenbond over mogelijke kinderarbeid en milieuvervuiling uit de weg gaan. In 2001 startte de Consumentenbond met een onderzoek in vier branches, te weten kleding, vlees, hout en mobiele telefoons. Bedrijven in deze sectoren werd om informatie gevraagd over de totstandkoming van hun producten. Veel bedrijven gaven geen antwoord, zo verklaart de bond in een persbericht, ook niet na veelvuldig aandringen bij de directie. Van zulke bedrijven houdt de bond op haar website nu een 'lijst van zwijgzame bedrijven' bij.

De enige twee niet-kledingbedrijven op de lijst zijn supermarktketen Dirk van den Broek en de telefoonfabrikant Motorola. De overige acht zijn kledingzaken die bij de Consumentenbond wisselende redenen hebben opgeven voor het niet invullen van de vragenlijsten. Zo gaf Hugo Boss aan dat het met de productie van het merk wel goed zit, omdat het een hoogwaardig merk is. Miss Etam reageerde ongeveer hetzelfde en gaf als argument dat de productie in Europa gebeurd. H&M en Mexx zijn op de lijst gezet toen na herhaaldelijk verzoek geen informatie werd gegeven omdat de vragenlijst niet in het engels was gesteld. Inwear en Steps hebben überhaubt nooit een reactie gegeven op de informatieverzoeken van de Consumentenbond en M&S Mode en V&D tenslotte, verwezen steeds door naar het moederbedrijf Vendex KBB. Zodra deze bedrijven alsnog aan het onderzoek meewerken zullen zij van de lijst worden verwijderd. Vendex KBB werd vorig jaar door een andere consumentenorganisatie vuur genomen. Goede Waar & Co. publiceerde in oktober 2002 een rapport waaruit bleek dat vooral Indiaase leveranciers van het concern geldende milieu- en arbeidsregels met voeten traden. De Consumentenbond pleit al geruime tijd voor een Wet openbaarheid van productie en ketens (Wok) en hoopt met de publicatie van de zwarte lijst steun te krijgen voor doorvoering van deze wet. De bond is nu een actie gestart en wil vooral dat mensen mondiger worden. Onder het motto: 'Hoe zwijgzaam is uw super?' worden als eerste de vleesverkopende supermarkten onder de aandacht gebracht. Consumenten worden opgeroepen op te beginnen met de supermarkten te bestoken met vragen over de herkomst van het vlees dat zij verkopen en over de leefomstandigheden van de dieren. Na de supers komen ook andere branches aan de beurt.

Productie